לאחרונה נגזר דינו של בעל עסק להובלת עופות אשר הורשע בעבירות מס בהיקף גדול, ובהוצאת חשבוניות ללא היתר תוך מעשי תחבולה ומרמה לצורך התחמקות ממס. אף על פי שבית משפט השלום בירושלים סבר שמין הדין היה לגזור עליו עונש חמור מצדו הגבוה של מתחם הענישה הראוי, הוא החליט שלא לחרוג מעתירתה של המאשימה להטיל עליו שנת מאסר, שזו ענישה הנמצאת ברף התחתון של המתחם. לפיכך הנאשם נשלח למאסר בפועל לתקופה של 12 חודשים והוטל עליו קנס בסכום של 40 אלף שקלים, וזאת לצד תשעה חודשי מאסר על תנאי.


בהתאם לעובדות שנקבעו בהכרעת הדין, הנאשם, בן כ-37, נשוי ואב לשלושה ילדים, סיפק במשך ארבע שנים שירותי הובלה לשתי חברות. במהלך פעילותו הוא אמנם הוציא עבור חלק מהעסקאות שביצע חשבונית מס תקניות, אך בד בבד הוציא לשתי החברות גם 55 חשבוניות השייכות לחמישה עסקים שונים מבלי שהיה רשאי להוציא אותן וללא קשר לאותם עוסקים. הוא גבה משתי החברות את המס שהיה נקוב באותן חשבוניות, אך לא שילם אותו לרשות המסים.


באמצעות פעולות המרמה והתחבולה האלו הוא הצליח להתחמק מלשלם מס עבור חלק ניכר מעבודתו, כאשר הסכום הכולל של החשבוניות שהוצאו שלא כדין הגיע לכמעט שלושה מיליון שקלים, ובאמצעותן התחמק מלשלם מס בסך של 378 אלף שקלים.


בית המשפט: ראוי היה להטיל על הנאשם עונש מאסר ממושך יותר, אך המאשימה עתרה לעונש ברף התחתון של מתחם הענישה


בטיעוניה לעונש הדגישה המאשימה כי הנאשם מעולם לא לקח אחריות על העלמת המס אלא כפר במעשים שיוחסו לו, ואף לא הסיר את מחדליו ולא שילם את המס שהיה עליו לשלם גם לאחר שהורשע. בנסיבות אלו עתרה להטיל עליו מאסר בין כותלי הכלא לתקופה של שנה וקנס בשיעור 10% מהסכום שאותו העלים.


לעומתה טען הסנגור כי יש להתחשב בנאשם, אדם צעיר עם עבר נקי מהרשעות קודמות אשר בעקבות חשיפת הפרשה הלקוחות נטשו אותו והוא נאלץ לסגור את העסק. כמו כן טען שסכום המס אשר נחסך מקופת המדינה למעשה קטן ממה שנטען, והעניין עדיין נמצא בבירורים משפטיים. מצבו הכלכלי הנוכחי קשה ודחוק, ולכן ניתן לטענתו להסתפק בענישה של עבודות שירות.


מעשי הנאשם פגעו בשני ערכים מוגנים, קבע השופט: הוא פגע בקופה הציבורית ובערך השוויון בנטל המס, אשר עד היום לא שולם. מדיניות הענישה במקרים כאלו, בייחוד לאור העובדה שקל לבצע את העבירות אך קשה לגלותן, היא חמורה ונועדה להרתיע את הציבור.


בהתחשב בחומרת המעשים של הנאשם, בתקופה הממושכת שבה הוא ביצע את העבירות, בתחכום שבו ביצע אותן ובתכנון המוקדם שנדרש, המשיך השופט, העונש הראוי הוא בין שמונה חודשים ועד שנתיים של מאסר בפועל.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מס
פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


לנוכח מכלול השיקולים, מין הראוי היה להטיל על הנאשם עונש מאסר ממושך יותר, ציין השופט, אך מכיוון שהמאשימה עתרה לגזור עליו שנת מאסר הוא החליט שלא לחרוג מעמדתה. לפיכך הנאשם ירצה שנת מאסר בפועל וישלם קנס בסך של 40 אלף שקלים.


ת"פ 57294-12-13