לאחרונה הגיעה לפתחו של בית הדין הרבני בנתניה תביעה של גבר להיתר נישואין לאישה שנייה על אשתו, אשר לקתה במחלת האלצהיימר ומצבה הולך ומתדרדר. הוא התחייב להמשיך ולשלם על ההוצאות הרפואיות של אשתו, ובית הדין הגיע למסקנה כי לא ניתן לתת גט במקרה הזה לאור מצבה של האישה, והוציא פסק דין המתיר לו להתחתן עם אישה נוספת, תוך תשלומי מזונות ומדור שוטפים לאשתו הראשונה וכן תשלומים עבור ההוצאות הרפואיות. כמו כן בית הדין הטיל עיקול על דירתם להבטחת זכויותיה של האישה.


"לא טוב היות האדם לבדו", ציטט הבעל בבית הדין, אשר נישא לאשתו בשנת 1973 והביא עמה לעולם ארבעה ילדים, כיום כולם בוגרים.

הוא צירף מסמכים רפואיים המתארים את מצבה הרפואי הקשה של רעייתו, שהולך ומחמיר עם הזמן, ואף העיד בפני בית הדין אודות מצבה.

עקב מחלתה היא מאושפזת במוסד סיעודי, כאשר כיום היא כבר אינה מזהה את בעלה או את ילדיהם ומהווה סכנה לעצמה ולסביבתה, אינה שולטת בצרכיה ואינה מזהה את סביבתה. מחלתה הקשה כבר אינה מאפשרת להם בשנים האחרונות לחיות עוד כבעל ואישה.


במקרה הזה לא ניתן להוציא גט בשל מצבה הרפואי של האישה, ומנגד היא אינה יכולה לקיים את כל החובות כאשת איש


בתם המשותפת הופיעה לדיון כאפוטרופוס של אמה, והצהירה כי בנסיבות המיוחדות שנוצרו אין לה התנגדות לבקשתו של אביה לשאת אישה שנייה. בד בבד התעניין בית הדין בגובה הסכום שבכתובה לצורך גבייתה בשעת הצורך ובעלות החזקתה במוסד שבו היא מאושפזת. הבעל צירף טופס התחייבות להשתתפותו באשפוז ואת הכתובה, ובשלב הבא ביקרו נציגים מבית הדין את האישה כדי להתרשם ישירות ממצבה, אשר אכן נוכחו לראות כי מצבה המנטלי חמור ואין סיכוי לשיקומה.


בני הזוג הם שניהם מבני ספרד, ויש לכך משמעות מבחינה הלכתית, אם כי כמובן גם לגבי עדות ספרד המנהג הוא שלא לשאת אישה שנייה מבלי קבלת היתר מיוחד. בית הדין מצא ששבועת הבעל בכתובה אינה כוללת שבועה מפורשת שלא לשאת אישה שנייה ולכן היא אינה מעכבת את היתר הנישואין.


מאחר שמצבה הרפואי של האישה אינו מאפשר לתת לה גט, ומנגד היא כמובן אינה יכולה לקיים את כל חובותיה הנובעים מכורח הנישואין כאשת איש, ולאור העובדה ששניהם יוצאי עדות המזרח, החליט בית הדין להוציא פסק דין המתיר במקרה הזה לבעל להתחתן עם אישה שנייה.

 

יש לך שאלה?

פורום בית דין רבני
פורום טוען רבני | סרבנות גט | כתובה - יש לך שאלה?


עם זאת הוא מחויב במזונות, במדור ובתשלום הוצאות רפואיות לאשתו, הזכיר בית הדין, והוא אינו יכול לטעון כי על פי מקורות הלכתיים הוא פטור מחובות אלו. לבסוף פסק בית הדין כי אחרי שהבעל יקיים את כל הדרישות והתנאים, הן החוקתיים והן ההלכתיים, השבועות יותרו ודירתו תעוקל על ידי בית הדין כדי להבטיח את צרכיה של האישה, יינתן לו היתר מיוחד לשאת אישה נוספת על אשתו, עקב מצבה הרפואי. פסק הדין הועבר לבית הדין הגדול לאישור עקרוני, שלאחריו יינתן היתר הנישואין הסופי.


תיק 1027061/1