לוחם בצבא קבע כבן 33 הגיש תביעה כנגד המדינה ודרש לפצות אותו על הנזקים שנגרמו לו עקב שרבוב שמו בטעות לחקירה של המשטרה, מה שהוביל לשלילת רישיון הנשק שלא ללא סיבה ועל לא עוול בכפו. ביום ש' קיבל בית משפט השלום בעפולה את תביעתו, וחייב את המדינה בפיצויים בסך של 24 אלף שקלים בגין פגיעה בשמו הטוב, הוצאות שונות שהוציא כדי לקבל את רישיונו בחזרה ועוגמת הנפש שנגרמה לו. כמו כן המדינה תשלם עבור שכר טרחת עורכי דינו ואגרת בית המשפט סכום נוסף של כ-5,000 שקלים.


סיפורו הקפקאי של התובע החל כשהופתע לגלות מכתב מהמשטרה, הדורש ממנו להפקיד את אקדחו. כשהגיע למחרת למשטרה הוא גילה לתדהמתו כי המשטרה המליצה לבטל את רישיון הנשק שלו עקב חקירה על מעורבותו באיומים ובתקיפה, אף שמעולם לא נחקר במשטרה.


קצין החקירות בדק וגילה כי אכן, נפלה טעות והחקירה נפתחה בשגגה על שמו של התובע שהיה זהה לשמו של החשוד האמיתי. אך בכך לא הסתיימו צרותיו של התובע, אשר בכל זאת נדרש להפקיד את הנשק ולעמוד בכל התנאים הכרוכים בהוצאת הרישיון מחדש, ללא כל התחשבות מצד האגף לכלי ירייה בכך שהמשטרה ביצעה טעות.


שמו של התובע היה זהה לשמו של החשוד האמיתי בפרשה, ולכן שורבב בטעות לחקירה


לא הייתה מחלוקת לגבי הטעות שבגינה שורבב שמו של התובע לחקירה, ואף הנתבעת הודתה בכך. לטענתה אחרי שהטעות התגלתה בוצע באותו רגע "ביטול חשוד", ונעשו כמה ניסיונות להעביר את הידיעה לגבי הטעות למשרד לביטחון פנים, אך לרוע המזל באותת תקופה הוטמעה מערכת חדשה אשר הקשתה על ממשקי העבודה ביניהם. מכל מקום טענה הנתבעת שבסך הכול הנשק הוחרם לתקופה של חודשיים, והתובע קיבל אותו בחזרה בהתחשב בהמלצתה החיובית של המשטרה.


במקרה זה לא היה ספק כי מדובר ברשלנות של המשטרה, והשופטת העלתה מספר תמיהות לגבי אופן התנהלותה ואף תהתה כיצד למעשה במשך ארבעה חודשים הטעות לא התגלתה. הנתבעת לא סיפקה כמעט מידע על העניין מלבד הודאתה בטעות, מה שפעל לרעתה והקים חזקה לכך שלא רק פעלה ברשלנות, אלא ברשלנות חמורה, ואף לאחר גילוי הטעות המשיכה בהתרשלותה.


התרשלות זו הגדילה את נזקו של התובע, אשר במקום לקבל אוטומטית את הרישיון בחזרה נאלץ להיבחן מחדש ולהמציא שורה של מסמכים, תוך הוצאות כספיות על נסיעות ובזבוז זמן. בכך נגרמה לו עוגמת נפש רבה, קבעה השופטת.


כמו כן, טענותיו של התובע על פגיעה בשמו הטוב התקבלו אף הן, היות שהידיעה על מעורבותו בחקירה משטרתית התפשטה כאש בשדה קוצים בכפרו, ביחידה הצבאית שלו ובפני רופאו. המשטרה פרסמה ברשלנותה את שמו של התובע כחשוד, ובכך גרמה להשפלתו בציבור, להלבנת פניו ברבים ולפגיעה בשמו הטוב.

 

יש לך שאלה?

פורום לשון הרע
פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית


לאור דברים אלו התביעה התקבלה והמדינה חויבה בפיצויים בסך של 24 אלף שקלים, בתוספת הוצאות המשפט בסך של כ-5,000 שקלים.


תא"מ 21468-07-14