האם צריך להיענות בחיוב לתביעתו של אב לבטל את חיובו בתשלום מזונות עבור בתו, נערה בת 16 וחצי, משום שאינה רוצה להיות איתו בקשר? בית המשפט לענייני משפחה בנצרת דן בשאלה זו לפני שבוע (יום ד'), וקבע שבנסיבות המקרה הזה לא מוצדק שהאב ימשיך לשלם את המזונות, כאשר הפסקת התשלום לא תגרום להרעה משמעותית לבת או לאמה. משכך התביעה התקבלה ונקבע שהאב יפסיק לשלם את המזונות עבור בתו.


תחילה הוגשה התביעה לביטול המזונות עבור שני ילדיו של התובע בטענה שהם מסרבים לכל קשר איתו, אך בינתיים הבן הבכור כבר בגר ומכל מקום האב כבר אינו מחויב בתשלום מזונותיו. בשנת 1999ההורים התגרשו, ובמסגרת הסכם הגירושין ביניהם הסדירו את עניין תשלום המזונות והסדרי הראייה, שלפיהם האב יוכל לראות את שני ילדיו שלושה ימים בשבוע לשעתיים וחצי.


בעבור בתו התובע משלם 400 שקלים בחודש, כאשר מלבד סכום זה אמם מקבלת גם קצבת תלויים מהמוסד לביטוח לאומי בסך של 1,700 שקלים.


ואולם, כבר שלוש שנים לפחות האב ובתו אינם נפגשים, כאשר למעשה שני ילדיו מסרבים בכל תוקף לחדש עמו את הקשר, וכל הניסיונות שנעשו במסגרת בית המשפט ויחידת הסיוע לחידוש הקשר לא הועילו.


הנערה אמרה לאמה שהיא מעדיפה לצאת לעבוד, ולא להמשיך לקבל את כספי המזונות ובתמורה לכך להיות מחויבת במפגשים עם אביה


הקשר ביני ובין ילדיי נותק לחלוטין ביוזמתם, טען האב, והם דוחים כל ניסיון או הזדמנות לשיקומו. לגבי בתו טען כי בגילה היא כבר צריכה לקחת אחריות על התנהגותה והשלכותיה, ולא ייתכן שמצד אחד היא תתנכר לו ומצד שני הוא ימשיך לשלם עבורה.


גרושתו טענה כי בתם אינה אשמה, והקשר נותק בגלל התנהגותו של האב כלפיה בשנים קודמות. היא מבחינתה ניסתה בכל כוחה לעזור לגרוש לחדש את הקשר, אולם ללא הצלחה, אך לא ניתן לייחס לבת מרדנות ואין לבטל את תשלום המזונות.


חשוב לציין, אמר השופט, כי מלבד העובדה שהנערה מסרבת לפגוש את אביה בשל התנהגותו בעבר, היא ממש מתביישת בו ומתביישת להיראות עמו בציבור, כך עלה מתסקירי הסעד בעניינם. השופט הביע אכזבה מהבת, אשר ככל שהיא מתבגרת כך מצופה ממנה לגלות בגרות ולהבין את האחר, אך למרבה הצער התנהגותה אינה תואמת את גילה.


מבחינה משפטית, שלילת מזונות של קטין בגלל סרבנות קשר מצדו היא צעד חריג השמור למקרים נדירים וקיצוניים, אך האפשרות קיימת. במקרה הזה, תשלום המזונות עבור הבת אמור להסתיים לכאורה בעוד שנה וחצי, כאשר למעלה משנתיים נעשים מאמצים מצד בית המשפט לחידוש הקשר ללא הצלחה. כמו כן, סרבנות הקשר נובעת לחלוטין מרצונה המובהק של הבת, ואף לא ניתן לבוא בטענות כנגד האם שהסיתה אותה כנגד אביה או לא עודדה את הקשר.

 

יש לך שאלה?

פורום בית משפט לענייני משפחה
פורום תביעת מזונות - הערך סיכוייך!


האב עשה ככל יכולתו לחידוש הקשר, כך קבע השופט. נראה כי אם המזונות יבוטלו הדבר לא יפגע בסיכוי שהקשר יחודש, ואף לא יוביל להרעה במצבן הכלכלי של האם או הבת. בנסיבות אלו המשך חיוב התובע במזנות אינו מוצדק ואינו הוגן, ולכן נקבע שתשלום המזונות ייפסק לאלתר.


תמ"ש 1633-05-14