האם אדם שנדרס בזמן שהשתתף בהפגנה של תלמידי ישיבות על ידי רכב שברח מהמקום, זכאי לפיצויים כנפגע תאונת דרכים? זו השאלה שעמדה להכרעה בתביעה שהגיש הנפגע לבית משפט השלום בירושלים כנגד קרנית, קרן הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. קרנית טענה כי התאונה אינה נחשבת לתאונת דרכים על פי החוק משום שהנהג הפוגע התכוון לפגוע בתובע, אולם בית המשפט הגיע למסקנה שהנהג ככל הנראה נקלע למהומת ההפגנה ודרס את התובע כשניסה לברוח מהמקום, ומשכך מדובר בתאונת דרכים כפי שהיא מוגדרת בחוק. לאור תוצאה זו נקבע ביום ב' כי התובע יקבל פיצויים בסך של 62 אלף שקלים, וכן ישולם לו שכר טרחת עורך דינו בסך של 8,000 שקלים.


תאונת הדרכים אירעה בשנת 2009 ותועדה בסרטון שהוצג בבית המשפט על ידי קרנית. בסרטון ניתן היה לראות בבירור כיצד הנהג הפוגע נכנס אל הפגנה שקיימו חרדים, ובהם התובע שהוא תלמיד ישיבה, והגביר את המהירות תוך שהוא פוגע בתובע, אשר נגרר כמה מטרים על הרצפה.


מאחר שמדובר בתאונה מכוונת, טענה הנתבעת, היא מוחרגת מההגדרה החוקית של תאונת דרכים המזכה בפיצויים. לגרסתה, ברור שהנהג רצה לפגוע בציבור המפגינים ובתובע באופן ספציפי כחלק מאותו ציבור. אילולא כוונתו לדרוס, המשיכה הנתבעת בטענתה, הוא היה מיד עוצר לאחר שדרס את התובע ולא היה ממשיך לנסוע במהירות בזמן שהנפגע נגרר על הקרקע.


האם הנהג הפוגע התכוון לדרוס את המפגין החרדי?


בא כוחו של התובע טען מנגד כי אין כל הוכחה לכך שהנהג הדורס התכוון לדרוס אישית דווקא את התובע, ואילו המשטרה מעולם לא איתרה אותו, לא חקרה את האירוע ולא הוגש כתב אישום כנגד אותו נהג.


אמנם על פי החוק דריסה מכוונת אכן מוחרגת מהגדרת תאונת דרכים, אך בהתאם לפסיקה צריך להוכיח כוונה של ממש בפגיעה בגופו של אדם ולא מספיק להוכיח פזיזות או רשלנות מצד הנהג הפוגע.


במקרה הנדון קרנית לא הציגה ראיה חותכת לכך שהנהג התכוון לגרום נזק לקבוצת המפגינים או לתובע עצמו או לפגוע בהם בצורה מכוונת, קבע השופט, והמשיך כי יותר סביר שהוא נקלע אל תוך ההפגנה, נכנס ללחץ והתכוון להימלט מהמקום, כאשר תוך כדי ניסיונו לברוח פגע בתובע. לפיכך מדובר בתאונת דרכים ועל קרנית לפצות את התובע על נזקי הגוף שלו.


מכיוון שמדובר בתלמיד ישיבה המתפרנס ממלגה וצדקה, נקבע כי הוא לא זכאי לפיצוי עבור הפסד השתכרות בעבר, אם כי לא ניתן לשלול שבעתיד הוא ייאלץ להשתלב בשוק העבודה ועל כן זכאי לפיצוי עבור גריעה מכושר ההשתכרות בעתיד.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד
פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים


מלבד זאת זכאי התובע לפיצויים עבור כאב וסבל, הוצאות רפואיות והעזרה שקיבל ממשפחתו סמוך לאחר שנפצע. סכום הפיצויים נקבע על 62 אלף שקלים, ולצד זאת תשלם קרנית גם את הוצאות שכר טרחת עורך דינו של התובע בסך של 8,000 שקלים.


ת"א 51727-03-12