לפני שבוע (יום ד') נדונה בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים תביעתה של עובדת כנגד המעסיק, חברת אבטחה שבה עבדה כמזכירה, בטענה שלא התקבלה בחזרה לעבודה לאחר שסיימה את חופשת הלידה שלה. המעסיק טען מנגד כי לא עודכן על שמירת ההריון שבה הייתה התובעת או על לידתה, ולכן פירש את היעלמותה במשך חודשים ארוכים כהתפטרות מצדה וגייס עובדת אחרת במקומה. בית הדין התרשם כי העובדת לא נהגה בתום לב כלפי המעסיק, וזלזלה בחובתה ליידע אותו על מצבה כדי שיוכל להיערך בהתאם. אמנם מדובר בהפרת משמעת מאוד חמורה, אך לא בהתפטרות מצדה.


לפיכך נקבע שהיא זכאית להודעה מוקדמת והפסד שכר עבודה בסך של כ-12 אלף שקלים, אולם מכיוון שהגישה תביעה בסכום מופרז ולא פרופורציונלי היא תשלם למעסיק הוצאות משפט בסכום של 9,000 שקלים.


השתלשלות העניינים בין הצדדים הייתה סבוכה וארוכה. העובדת התקבלה לעבודה כשכבר הייתה בהריון מבלי שדיווחה על כך, וכמובן היא לא הייתה חייבת לדווח על הריונה. רק לאחר מספר שבועות הודיעה על ההריון, ובחלוף חודשיים של עבודה החלה להיעדר מסיבות רפואיות. בפועל עבדה רק 38 ימים אצל המעסיק.


מתי התנתקו יחסי העבודה בין הצדדים, והאם מדובר בהפרת משמעת מצד העובדת או בהתפטרות?


המעסיק עודכן, מדי פעם, על מצבה של העובדת בהודעות טקסט שהייתה שולחת לו, ולאחר כחודש שבמהלכו לא הופיעה לעבודה שלחה הודעה למנהל האישי כי היא מגישה תביעה לשמירת הריון לביטוח הלאומי. היא המשיכה להיעדר מהעבודה תקופה של כחצי שנה עד שילדה מבלי לדווח על מצבה, כאשר גמלת שמירת ההריון אושרה לה בדיעבד שנה לאחר מכן, ומבלי שהציגה אישורי מחלה על תקופת ההיעדרות. היא אישרה כי יצאה לחופשת מחלה על דעת עצמה.


לבסוף ילדה העובדת במזל טוב, אך לא עדכנה בדבר הלידה את המעסיק. רק כעבור כשלושה חודשים מהלידה פנתה אליו והודיעה לו כי היא מעוניינת לשוב לעבודה אחרי חופשת הלידה, והמעסיק ענה בתשובתו כי הבין שהתפטרה היות שנעלמה מהעבודה בלי להודיע ובלי לענות לפניותיו, ולכן נמצאה לה מחליפה והיא אינה יכולה עכשיו לחזור.


כבר בתחילת הדברים ציין בית הדין כי התובעת לא הציגה עדות מהימנה, והתרשמותו כי היא נהגה בזלזול, במניפולטיביות ובחוסר תום לב כלפי המעסיק, לא הודיעה לו כדין על שמירת ההריון ולא עדכנה אותו במצבה הרפואי. התנהלותה הייתה מנוגדת לחובותיה כעובדת והיא ניסתה למנף את הריונה כדי לקדם את ענייניה מבלי שהייתה לה כל מחויבות כלפי המעסיק.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות נשים בעבודה ובהריון
פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר


עם זאת, מן הסתם המעסיק ידע כי העובדת בהריון ואף שביקשה מהביטוח הלאומי גמלה לשמירת הריון. היא גם לא נעדרה מהעבודה בלי סיבה, אלא פשוט לא עדכנה לגבי ההיעדרות את המעסיק. לפיכך קבע בית הדין כי התובעת אכן חטאה בעבירות משמעת חמורה, אך לא מדובר במקרה של התפטרות מצדה. אי לכך תביעתה התקבלה אך בחלקה הקטן. אמנם היא תקבל סך של כ-12 אלף שקלים עבור הפסד שכר עבודה והודעה מוקדמת, אך תיאלץ לשלם למעסיק 9,000 שקלים עבור הוצאות המשפט בשל תביעתה המוגזמת והמנופחת.


סע"ש 45859-09-13