תביעת שכר טרחה על סך של כ-24 אלף שקלים הוגשה על ידי עורך דין כנגד לקוח שייצג בשתי ערכאות, להכרה בו כניצול שואה ולקבלת תגמולים על פי החוק לנכי רדיפות הנאצים ממשרד האוצר.


מדובר בתביעה ליתרת שכר טרחה מהתגמולים הרטרואקטיביים שקיבל הלקוח לאחר שהוכר כניצול שואה, נוסף על עשרת אלפים שקלים שקיבל עורך הדין. ביום ש' קבע בית משפט השלום בפתח תקווה כי באותו מועד שבו נחתם הסכם שכר הטרחה, גובה השכר לא הוגבל לגבי הליכים המתנהלים בבתי המשפט ובוועדות הערר, ולכן החליט לקבל את התביעה ולחייב את הנתבע בתשלום יתרת שכר הטרחה בסך ה-24 אלף שקלים. בנסיבות המקרה נקבע שלפנים משורת הדין לא יינתן צו לתשלום הוצאות המשפט.


תחילת הסיפור בשנת 2001, אז הגיש הנתבע, יליד טריפולי שבלוב משנת 1938, תביעה לרשות לזכויות ניצולי השואה לקבלת תגמולים בהתאם לחוק, אך תביעתו נדחתה. בשנת 2010 החליטה המדינה להרחיב את מעגל הזכאים לתשלומים מכוח החוק, לרבות יוצאי לוב. אי לכך פנה הנתבע אל עורך הדין בבקשה שייצג אותו בוועדת העררים לצורך ערעור על החלטת הרשות מ-2001.


הגבלת שכר הטרחה בזמנים הרלוונטיים נגעה רק לייצוג בפני הרשות לזכויות ניצולי שואה ולא לייצוג בהליכים משפטיים בבתי המשפט


השניים חתמו על הסכם שכר טרחה על ייצוג בכל הערכאות המשפטיות שיידרשו כדי להכיר בנתבע כזכאי לתגמולים, ובמסגרתו הוסכם על תשלום 4.8 רנטות ו-15% מהתשלום הרטרואקטיבי שיקבל. התנאי לתשלום שכר הטרחה היה כי הנתבע אכן יוכר כנרדף השלטון הנאצי.


ועדת העררים דחתה את התביעה להכרה בנתבע כניצול שואה, ולכן ייצג אותו התובע בערכאה שלישית בבית המשפט המחוזי, אשר קיבל את התביעה והורה לרשות לניצולי שואה לשלם לו תגמולים רטרואקטיביים החל משנת 2005, בסך של 140 אלף שקלים. כמו כן נקבע שיקבל תשלומים חודשיים למשך כל ימי חייו. הנתבע אמנם שילם שכר טרחה השווה ל-4.8 רנטות כפי שנקבע, אך סירב לשלם 15% נוספים מהתגמולים הרטרואקטיביים.


החוק לנרדפי הנאצים מגביל במקסימום את גובה שכר הטרחה לעורך דין המייצג אנשים שתובעים הכרה מכוח החוק, אולם הוא מתייחס לניצולי שואה שהוכרו ככאלה בהחלטה מנהלית של הרשות ולא בעקבות נקיטת הליכים משפטיים, ולכן לא חל במקרה הזה, מכיוון שהנתבע לא רצה להסתפק בזכויותיו בהתאם להחלטה המנהלית אלא תבע זכויות נוספות במסגרת הערעורים שהגיש.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום זכויות ניצולי שואה


בשנת 2010 תוקן החוק והחיל את ההגבלה גם לתביעות בהליכים משפטיים, אולם הסכם שכר הטרחה נחתם לפני שנכנס לתוקף ועל כן התיקון אינו חל עליו. שכר הטרחה לעורכי דין עבור ייצוג תביעות לזכאות לגמולים מכוח החוק לא הוגבל במקרים של הליכים משפטיים, אלא רק עבור טיפול בתביעה לפני הרשות לזכויות ניצולי השואה, ומסיבה זו תביעת עורך הדין התקבלה והוא יקבל תשלום נוסף בסך של כ-24 אלף שקלים מהנתבע. בנסיבות המקרה ולפנים משורת הדין, בית המשפט לא הוציא צו לתשלום הוצאות המשפט.

 

תא"מ 5944-08-12