בשנת 2011 העסיקו בני זוג עובדת זרה ללא היתר בעבודות משק בית בביתם במשך חודש. הם הורשעו בעבירה בהתאם להודאתם, ולפני שבוע (יום א') ניתן גזר הדין בעניינם בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. מדובר בזוג נורמטיבי, האישה עורכת דין במקצועה והבעל מתנדב באופן קבוע במשטרה, ובית הדין סבר שבמקרה זה אין הצדקה להטיל עליהם קנס כפול, משום שמדובר במשק בית משותף. בסופו של דבר הוחלט לאמץ הסדר שכמעט הושג בין הצדדים אך טרם הגיע להבשלה, ובהתאם לכך הוטל על הנאשמים קנס בסך 15 אלף שקלים. כמו כן כל אחד מהם יחתום על התחייבות אישית כי יימנעו מעבירות על פי חוק עובדים זרים, בסכום של 58 אלף שקלים.


כתב האישום הפלילי הוגש נגד השניים אף שהעבירה שעברו מסווגת כעבירה מנהלית שבמסגרתה מוטל קנס בסך 5,000 שקלים, וזאת בשל המדיניות המחמירה שהחליטה המדינה לנקוט כנגד מכת המדינה של העסקת עובדים זרים ללא אשרה במשק בית. לפי מדיניות זו, המדינה כבר אינה מסתפקת בקנס המינהלי, אלא עותרת להרשעה פלילית ולצדה ענישה כספית משמעותית על כל מי שהורשע בעבירה זו.


בני הזוג אמנם העסיקו את העובדת ללא היתר, אך לא פגעו בזכויות הסוציאליות שלה


מבחינתה של המדינה, היא אינה מאפשרת לעובדים זרים להשתלב בתחום משק הבית, בין היתר כדי שלא יתפסו את מקומם של עובדים ישראלים בענף זה. מי שעובר על החוק עושה זאת ממניעים כלכליים, ולכן המדינה דורשת הטלת סנקציה כספית משמעותית כדי שהאכיפה בתחום תהיה אפקטיבית ותרתיע את הציבור מביצוע העבירה. במקרה זה היא דרשה להטיל קנס של 12 אלף שקלים על כל אחד מבני הזוג, וביחד קנס של 24 אלף שקלים.


האישה טענה בבית הדין גם בשם בן זוגה, והביעה חרטה וצער עמוקים על המעשה שהוביל להגשת כתב האישום נגדם. מדובר במקרה שחורג מדרך התנהלותם הנורמטיבית, טענה, והרקע לעבירה הוא נסיבות אישיות מצערות, שבמסגרתן היא עברה הפלה לאחר תקופה ארוכה של טיפולי פוריות. היא ציינה כי ניהלה משא ומתן עם עורך הדין שייצג את המדינה לפני שהוחלף משום שנקרא לשירות מילואים, שבמסגרתו הוא הציע לסיים את התיק בעניינם עם הסדר טיעון והטלת קנס בסכום של 15 אלף שקלים, אלא שההסכם עוד לא נחתם לפני שהתיק הועבר לעורך דין אחר.


תחילה ציינה השופטת כי אכן, המדינה רואה באופן חמור במיוחד עבירות של העסקת עובדים זרים שלא כדין בעבודות משק בית, אשר פעמים רבות מלוות בפגיעה קשה בזכויות היסוד של אותם עובדים, ומונעות מאינטרסים כלכליים על חשבון הציבור. בדרך כלל מדובר בעובדים שהגיעו לארץ לעבודה בתחום הסיעודי, אך נוטשים את המטופלים ונשארים בארץ לעבוד במשק בית.

 

יש לך שאלה?

פורום ייעוץ למעסיקים בעבודה
פורום אשרות עבודה | הסדרת מעמד לעובד זר בישראל


הרף התחתון של הענישה בגין עבירות על חוק עובדים זרים הוא קנס בסך של עשרת אלפים שקלים. הקנס הפלילי המוטל על עבירות אלה עומד על סך של כ-85 אלף שקלים. אולם מן הראוי שקנס בשיעור כה גבוה יוטל במקרים חמורים שבהם זכויות העובד הזר נפגעו, כך קבעה השופטת. היא התחשבה בתקופה הקצרה שבה הועסקה העובדת ובעובדה שעצם ההרשעה במקרה זה מהווה ענישה מרתיעה כלפי הנאשמים, והחליטה לכבד את ההסדר שכמעט הושג ולהטיל עליהם קנס משותף של 15 אלף שקלים.


הע"ז 32422-01-13