לפני שבוע (יום א') ניתן גזר דינו של גבר בשנות ה-40 לחייו, נשוי ואב לארבעה ילדים, אשר התמכר לסמים לאחר ששקע בחובות הימורים. גזר הדין ניתן בגין מספר עבירות תנועה שביצע במהלך עבודתו כנהג מונית שירות, לרבות נהיגה בזמן פסילה ותחת השפעת סמים, נהיגה ללא ביטוח והחזקת סמים לצריכה עצמית. הוא עבר שיקום מוצלח ונגמל מסמים תחת פיקוח שירות המבחן, ומסיבה זו החליט בית משפט השלום בירושלים שלא לשלוח אותו לכלא או לגזור עליו עבודות שירות, כדי ששיקומו לא ייגדע. הוא ירצה 400 שעות של שירות לתועלת הציבור, וישלם קנס בסכום 7,500 שקלים. מלבד זאת נפסל רישיונו לתקופה של חמש שנים.


במקרה הראשון נתפס הנאשם נוהג במונית השירות בשעת לילה מאוחרת מתל אביב לירושלים, בזמן שהוא בפסילה. בדיקת שתן הוכיחה שנהג תחת השפעת קוקאין, וברכב נמצא הרואין במשקל של כ-1.3 גרם. בשני מקרים אחרים שאירעו שנה ושנתיים לאחר מכן, נתפס נוהג במונית תחת השפעת סמים, ובגופו התגלו חומרים נרקוטיים.


היות שלקח אחריות על המעשים וביקש להשתקם, בית המשפט נעתר לבקשתו לאפשר לו להוכיח כי לקח את עצמו בידיים, והורה לשירות המבחן לנהל אחר שיקומו מעקב מתמיד ולאורך זמן. לפיכך בתיק זה הוגשו מספר תסקירים של שירות המבחן, כאשר האחרון בהם ניתן ממש בימים אלו.


הנאשם הוכיח שנגמל מסמים, וכך "זכה" שלא להישלח למאסר בכלא


מהתסקירים עלה כי הנאשם החל בעבודתו כנהג מונית אחרי שהשתחרר מהצבא, ועם הזמן החל להעסיק נהגים ולעבוד כסדרן. מצבו התדרדר כשהחל להמר באופן קבוע ואיבד את נכסיו. הוא פוטר מעבודתו כשכיר ועל רקע המשבר שחווה החל לצרוך סמים קשים לרבות קוקאין ו"קריסטל".


עם הזמן גילה קצין המבחן שהוא מצמצם משמעותית את השימוש בסמים ומגיע לטיפולי הגמילה באופן קבוע. כל בדיקות השתן שמסר היו נקיות מסמים, וקצין המבחן התרשם כי עבר שינוי משמעותי בחייו ומצליח בהליך השיקום.


נוכח הצלחת הטיפול המליץ קצין המבחן לחזק את הנאשם ולא לשלוח אותו למאסר, אשר עלול לדרדר אותו ולהחליש אותו. מאסר על תנאי וצו שירות לתועלת הציבור יהוו עבורו ענישה מספקת, כך על פי המלצתו של קצין המבחן.


בשל חומרת המעשים שבאה לידי ביטוי בהסעת נוסעים ברכב ציבורי תחת השפעת סמים, עתרה המדינה להטיל עליו מאסר בפועל לתקופה של 45 חודשים וכן קנס שלא יפחת מעשרת אלפים שקלים. השופט הסכים כי אכן מדובר במעשים חמורים במיוחד שראוי להטיל בגינם עונשי מאסר ממושכים. אך לאור ההצלחה בהליך הגמילה שהשופט מצא ראויה להערכה, והחשש שמאסר מאחורי סורג ובריח עלול לפגוע בו, החליט השופט לחרוג ממתחם העונש הראוי ולאפשר לנאשם להמשיך ולשקם את חייו.

 

יש לך שאלה?

פורום נהיגה בשכרות
פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון


הוחלט להימנע מהטלת מאסר בפועל, ולדון אותו לעונש קל יחסית לחומרת העבירות, הכולל 400 שעות שירות לתועלת הציבור, קנס בסך של 7,500 שקלים, חמש שנות פסילה ושנתיים נוספות של פסילה על תנאי.


ת"פ 45228-10-12


פ"ל 1686-04-13