תקיפת עובד ציבור והעלבתו: בעל רכב שהיכה פקח עירייה אשר עשה את עבודתו ורשם לו דוח חניה, תוך הטחת קריאות מעליבות לעברו, נתן את דינו על המעשים בשבוע שעבר (יום א') בבית משפט השלום בתל אביב. השופטת הביאה בחשבון את חומרת המעשים מצד אחד, ומהצד השני את הזמן הרב שעבר מאז, כשבע שנים, את היות הנאשם נטול הרשעות קודמות ואת לקיחת האחריות שלו על המעשים, והגיעה לכלל מסקנה שלא ניתן להימנע מהרשעה במקרה זה, אך יש מקום להטלת עונש במתחם התחתון. במסגרת זו גזרה עליו שישה חודשי מאסר על תנאי וצו שירות לתועלת הציבור בהיקף של 230 שעות.


על פי עובדות המקרה שהוכחו בבית המשפט, בזמן שהפקח רשם את הדוח היכה אותו הנאשם בגבו בחוזקה עד ששניהם נפלו על המדרכה, תוך הטחת עלבונות וקריאות פוגעניות בו. אחרי הכרעת הדין הוא נשלח לשירות המבחן, אשר בין היתר התבקש לבדוק את האפשרות להימנע מהרשעתו, אם כי כבר בשלב זה השופטת הביעה ספק אם נסיבות התקיפה החמורות יכולות לאפשר לסיים את ההליך מבלי שיורשע.


גזר הדין ניתן כשבע שנים לאחר תקיפת הפקח, ולכן בין היתר הוטל על הנאשם עונש ברף התחתון של מתחם הענישה


מדובר באדם ללא עבר פלילי, אשר קיבל אחריות על מעשיו בפני קצין המבחן והתוודה כי חש כעס וחוסר אונים בשעה שהפקח החל לרשום לו דוח על חניה לא חוקית, ואז איבד שליטה ופעל כלפי הפקח בצורה אלימה. קצין המבחן התרשם כי הוא נורמטיבי ומתפקד, אך עם זאת בעל נטייה לאימפולסיביות וכוחניות. גם לאור השנים שחלפו הוא הביע קושי לבחון את התנהלותו בביקורתיות, ולכן נקבע בתסקיר בעניינו כי ייתכן שישוב בעתיד על אותה התנהגות אלימה. לא נמצאו סיבות להמליץ על ביטול ההרשעה במקרה זה.


לאור עדותו של הפקח וניתוח האישיות של הנאשם שבוצע על ידי שירות המבחן, עתרה המדינה להטיל עליו חצי שנה מאחורי סורג ובריח, מאסר על תנאי לתקופה ארוכה לצורך הרתעה ותשלום פיצוי כספי לפקח שנפגע.


מהצד השני ביקש הנאשם להתחשב בנסיבותיו האישיות. לאחר המקרה הוא פוטר מעבודתו עקב הגשת כתב האישום נגדו. מאז ניסה להשתלב בעבודה אחרת במכון כושר, אך פוטר גם משם לאחר שמעסיקיו גילו על התיק, וגם ניסיונו לעבוד כצמאי נכשל. מדובר בעינוי דין של שבע שנים, הזכיר הנאשם, וביקש להימנע מהרשעתו. לסיום דבריו הביע צער על התקרית.


אין ספק שנסיבות המקרה קשות, הזכירה השופטת, והנאשם תקף את עובד הציבור בזמן שמילא כדין את תפקידו. יש להביא בחשבון מחד גיסא את החומרה ואת הפוטנציאל הקיים לעבירות אלימות נוספות מצדו של הנאשם בעתיד, כפי שעולה מתסקיר המבחן. מאידך גיסא צריך להתחשב בשנים הרבות שחלפו מאז ביצוע העבירות, בעברו הפלילי הנקי של הנאשם ובעובדה שלקח אחריות על המעשים.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


בשקלול הנסיבות דינו של הנאשם ייגזר בקצה התחתון של מתחם הענישה, קבעה השופטת, אך בצירוף שירות לתועלת הציבור כפי שהמליץ קצין המבחן. לפיכך הוא ירצה שירות לתועלת הציבור במשך 230 שעות, וכן הוטל עליו מאסר על תנאי לתקופה של חצי שנה.


ת"פ 48247-07-10