בני זוג מחצור הגלילית בנו קומת מגורים שלמה מעל ביתם, הכוללת בטון וגג רעפים, ששטחה כ-130 מ"ר, מבלי שקיבלו היתר בנייה. הם הודו והורשעו בעבירה, וביום ד' ניתן גזר דינם בבית משפט השלום בצפת. כל אחד מהם חויב בקנס בסך של 8,500 שקלים, וביחד 17 אלף שקלים, בחתימה על התחייבות כספית של 8,500 שקלים שלא יבצעו עוד חריגות בניה ובתשלום 8,000 שקלים עבור אגרת בית המשפט. כמו כן יצא צו הריסה לקומה לעוד שנה, ואם עד אז לא יושג היתר בניה כדין ייאלצו הנאשמים להרוס את הבנייה.


במסגרת החלטתו הזכיר השופט כי מטרת דיני התכנון והבניה היא לשמור על אזורי מגורים נעימים ושקטים ולהגן על איכות החיים של התושבים, כמו גם על הבטיחות. עבירות בתחום זה הפכו לתופעה נפוצה שבה חוטאים גם אנשים נורמטיביים, ומהוות פגיעה של ממש וזלזול בשלטון החוק. מדובר בתופעה עבריינית לכל דבר שיש להילחם בה ולמגר אותה. במקרה זה, לאור היקף הבנייה הנרחב בשטח כה גדול, פגעו בני הזוג בחומרה בערכים שאותם מבקשים לשמור דיני התכנון והבנייה.


סקירה של מדיניות הענישה במקרים דומים העלתה כי הקנסות יכולים להגיע לגובה של עשרות אלפי שקלים, לצד צווי הריסה, איסור שימוש והתחייבויות כספיות. לגבי הנסיבות הקשורות לביצוע העבירות, הוועדה המקומית לתכנון אצבע הגליל שהגישה נגד בני הזוג את כתב האישום לא הוכיחה כי הם תכננו מראש לבצע בנייה ללא היתר.


בית המשפט התחשב בכך שבני הזוג הודו באשמה ומהווים "קופה אחת" מבחינת הקנס שייאלצו לשלם


בני הזוג ביקשו להתחשב במשכורתם הנמוכה, כאשר משכורתו של הבעל מגיעה לסך של כ-5,000 שקלים לחודש, ואילו האישה משתכרת כ-6,000 שקלים בחודש, ויש להם שני ילדים קטנים. לפיכך ביקשו שהקנס שיוטל עליהם יהיה בהתאם למשכורתם. אולם הם לא הגישו ראיות להוכחת טענותיהם, ומכל מקום קבע השופט כי מצבם הכלכלי שהם טוענים לו אינו מצדיק הפחתה בגובה הקנס. מתחם הענישה ההולמת במקרה זה, קבע השופט, נע בין עשרת אלפים שקלים ל-20 אלף שקלים.


משום ניהול משק הבית המשותף, שני בני הזוג מהווים "קופה אחת" מבחינת העונש, והשופט התחשב בכך בגזירת הדין. כמו כן הם הודו במעשים ובכך למעשה לקחו אחריות עליהם. הם הכינו תוכנית בנייה מפורטת כדי לקבל היתר, אך הוועדה המקומית דחתה אתה. כעת לטענתם התוכנית נבדקת מחדש אחרי שערכו בה תיקונים, וייתכן כי יקבלו היתר בנייה בסופו של דבר. אולם גם לגבי טענה זו הם לא הציגו ראיות, אף שבית המשפט הקציב להם זמן נוסף להגשת מסמכים רלוונטיים אולם המסמכים לא הוגשו. מלבד זאת עלה כי לפחות חלק מהקומה שנבנתה ללא היתר אינה ניתנת להכשרה בדיעבד.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני מושבים וקיבוצים אגודות שיתופיות | בן ממשיך
פורום תכנון ובניה | היתרי בניה


בהתחשב במכלול השיקולים, החליט השופט להטיל על הבעל קנס בסכום 8,500 שקלים, לחייב אותו חתום על התחייבות כספית של 8,500 שקלים ולשלם 4,000 שקלים עבור אגרת בית המשפט. האישה קיבלה עונש זהה, כך שבסופו של דבר הם חויבו במשותף בקנס של 17 אלף שקלים. כמו כן הוצא צו הריסה לקומה שבנו שלא כדין.


תו"ב 42611-09-12