למרות הרשעה בעבירות חמורות הכוללות אי הפרשת כספי עובדים לפנסיה והעסקת עובד בלילה בניגוד לחוק שעות עבודה ומנוחה, ביום ו' הוטל על המעסיק שחטא עונש החורג ממתחם הענישה לקולא על ידי בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. בית הדין הביא בחשבון את קריסת העסקים של הנאשם שהותירו אותו עם חובות כבדים ואת העובדה שבנו הצעיר סובל מנכות קשה, והחליט להטיל עליו קנס מינימלי כדי לאפשר את שיקומו הכלכלי. הקנס יעמוד על סך של 15 אלף שקלים והוא נפרס ל-30 תשלומים. כמו כן יחתום המעסיק על התחייבות כספית בגובה הקנס המקסימלי בסך של כמיליון ו-200 אלף שקלים.


מדובר בעבירות כלכליות, טענה המדינה בטיעוניה לעונש, והפסיקה עמדה פעמים רבות על כך שיש להטיל עונשים שיהפכו את העבירות ללא כדאיות מבחינה כספית באמצעות קנסות כבדים ומרתיעים. היא הזכירה כי המעסיק עבר שמונה עבירות של אי העברת כספי העובד לפנסיה, כאשר הקנס המקסימלי בגינן עומד על סך של מעל מיליון שקלים. מאחר שלא ביצע עבירות כלפי עובדיו בעבר, סברה המדינה שיש להטיל עליו קנס בשיעור של לפחות 10% מהקנס המקסימלי.


המעסיק לשעבר עובד היום כשכיר בשתי עבודות במקביל כדי לכסות את חובותיו לבנקים ולספקים שנוצרו לאחר שהעסק קרס


מהצד השני של המתרס, הזכיר הנאשם כי הודה בהזדמנות הראשונה, ושזו הפעם הראשונה שהוא מורשע בפלילים על העסקת עובדים שלא כדין. הוא תיקן את המחדל בכך שהעביר את הכספים שלא העביר לפני כן לפנסיה, והדגיש כי עשה טעות בתום לב וללא כוונה לפגוע בזכויות עובדיו. היום העסק כבר אינו פעיל והוא חייב סכומים גבוהים לבנקים ולספקים.


כדי לעמוד בתשלומים של חובותיו הוא נאלץ לעבוד בשתי עבודות, הוסיף הנאשם, וציין כי יש לו הוצאות רבות עבור שלושת ילדים, אשר הצעיר שבהם, בן ארבע בלבד, סובל מנכות בשיעור 100% וההוצאות עבורו עולות על קצבת הנכות שניתנת לילד מהביטוח הלאומי. בנסיבות אלה ביקש שיוטל עליו קנס נמוך ככל שניתן וייפרס לתשלומים, וכן ביקש למחוק את הרשעתו כדי שיוכל לעבוד בתחום הביטחון.


לשופט לא היה ספק כי המעסיק לשעבר הפנים את חומרת מעשיו, לאחר שהודה באופן מיידי ופעל לתיקון המחדל. כמו כן הביא השופט בחשבון את מצבו הכלכלי של הנאשם לאחר שעסקיו קרסו, והעובדה שהוא עובד בשתי עבודות במקביל כדי לשלם את החוב הצביעה על כך שאכן לקח אחריות מלאה על המעשים. מלבד זאת השופט לא התעלם מהעובדה שהוא מטפל בילד נכה, על כל ההוצאות הכרוכות בעניין.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני פנסיה | פרישה מעבודה
פורום ייעוץ למעסיקים בעבודה


לפיכך, חרף העבירות החמורות שבהן הורשע הנאשם, הוחלט לחרוג לקולא ממתחם הענישה ולהסתפק בקנס מינימלי. הטלת קנס גבוה, הסביר השופט, עלולה להכשיל את שיקומו הכלכלי. עם זאת לא נמצא מקום לבטל את ההרשעה. בסופו של דבר נקבע שהקנס יעמוד על 15 אלף שקלים, לצד חתימה על התחייבות כספית בסכום הקנס המקסימלי שלא לעבור עוד עבירות על חוקי העבודה.


ת"פ 61219-01-13