תושב המועצה מקומית ערערה בנגב הגיש תביעה כספית בגין הוצאת לשון הרע נגד המועצה, בטענה כי הטילה עיקול שלא כדין על חשבון הבנק שלו בגין חוב ארנונה, העולה כדי הוצאת לשון הרע ופגיעה בשמו הטוב. בית משפט השלום בבאר שבע קיבל בשבוע שעבר (יום א') את התביעה, וחייב את המועצה לפצות את התובע בסך של 4,500 שקלים.

 

על פי עובדות התביעה, התובע קיבל דרישה לתשלום ארנונה עבור חודשים מרץ עד אפריל 2014. באמצע חודש מאי גובה מס מסר לידיו התראה טרם נקיטת עיקול על חשבון הבנק, ולאחר כשבועיים הוטל העיקול. בתחילת חודש יוני התובע התייצב במשרדי המועצה ושילם את החוב לאחר שקיבל הנחה.

 

התובע טען שהוא עצמאי והמתין לשומה ממס הכנסה כדי לקבל הנחה בארנונה, ואף במשך שנים נהג לשלם את הארנונה רק לאחר שקיבל את שומת המס. במועד המצאת ההתראה התובע מסר לגובה שטרם קיבל פנייה לתשלום הארנונה, והודיע לו שהוא ממתין לשומת המס לצורך מתן הנחה, והגובה השיב כי עד להמצאת המסמכים לא יינקטו נגדו הליכים.

 

כמו כן, ימים ספורים לאחר המצאת ההתראה, התובע שוחח עם מנהל מחלקת הגבייה במועצה, אשר פירט על גבי טופס ההתראה את המסמכים שיש להמציא לצורך מתן הנחה, ובחלוף שבועיים התייצב התובע להסדרת החוב והציג את שומת המס עבור ההנחה.

 

התובע הוצג בפני פקידי הבנק כמי שהתחמק מתשלום חובותיו

 

לטענת התובע, עיקול חשבונו נעשה באופן פזיז ופוגעני, והליכי הגבייה נעשו שלא לפי המועדים שנקבעו לכך בדין, לכן הטלת העיקול מהווה לשון הרע. התובע דרש פיצוי כספי בסך של 76,000 שקלים, בגין הנזקים שנגרמו לו בעקבות העיקול. התובע טען כי שמו הטוב בבנק נפגע ועקב כך הוחלט להקטין את מסגרת האשראי שלו. עוד הוסיף כי הפסיד ימי עבודה בשל הפעולות שהיה צריך לנקוט לצורך ביטול העיקול. 

 

המועצה טענה כי יש לדחות את התביעה, מכיוון שהעיקול הוטל כדין, כדי לגבות את חובותיו של התובע, מאחר שהוא לא פרע במועד את תשלומי הארנונה, ואף הומצאה לו התראה, לכן לא ניתן לראות בהטלת העיקול פרסום פוגעני העולה לכדי הוצאת לשון הרע. הנתבעת ציינה כי התובע נהג לשלם את חיוביו באיחור ניכר לכן נאלצה, לא אחת, לנקוט כלפיו בהליכי גבייה.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, קבע בית המשפט כי אין לקבל את טענת התובע שלפיה נהג לשלם ארנונה רק לאחר שקיבל את שומת המס, וכי היה לו הסכם בעניין זה עם המועצה, וסבר כי הוא פיגר בתשלומי הארנונה, וגם החיובים משנים קודמות שולמו על ידו באיחור ניכר.

 

יש לך שאלה?

פורום לשון הרע
פורום עיקולים, הגבלת רישיון נהיגה ועיכוב יציאה מן הארץ

 

יחד עם זאת סבר כי המועצה נקטה בהליכי הגבייה טרם זמנם, והטילה את העיקול בטרם חלפו המועדים שנקבעו לכך בדין, דבר העולה כדי הוצאת לשון הרע. בית המשפט ציין כי לא פעם נקבע כי הטלת עיקול על חשבון בנק עשוי להוות פרסום לשון הרע, מכיוון שבעל החשבון מוצג בפני עובדי הבנק כאדם שהתחמק מתשלום חובותיו, ויש בכך כדי להשפילו ולפגוע בשמו הטוב בפני מי שנחשפו להטלת העיקול.

 

בית המשפט קבע כי התובע לא הציג ראיות ממשיות לצורך הוכחת טענותיו בדבר הנזקים שנגרמו לו. על כן פסק פיצויים על דרך האומדנה בסכום של 4,500 שקלים, בצירוף שכר טרחת עורך דין בסך 1,500 שקלים והוצאות משפט.

 

ת"א 35169-06-14