האם בית משפט השלום הטיל עונש קל מדי על רוכב קטנוע שתקף נהג של רכב פרטי, לאחר שגרם לו לאבד שליטה על הרכב עד שהתנגש בעץ? כך טענה המדינה שהגישה ערעור על העונש אשר כלל צו שירת לתועלת הציבור בהיקף 180 שעות, שנה וחצי תחת פיקוח של שירות המבחן ותשלום פיצוי של 2,500 שקלים לנהג שהתקיף. בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל את הערעור ביום ה' בשבוע שעבר, בשל ההתנהגות הבריונית והאלימה שאינה מאפשרת עונש הנמוך ממתחם הענישה הראוי, ולכן קבע שעליו לרצות חמישה חודשי עבודות שירות ופסל את רישיונו לארבעה חודשים. שאר חלקי גזר הדין הקודם נותרו ללא שינוי.


תחילת הסיפור בסטייתו של נהג הרכב מנתיב הנסיעה שלו, אשר כמעט פגע ברוכב הקטנוע שנהג לידו ונאלץ להתחמק במהירות מהנתיב. הוא החל לצעוק על הנהג ולקלל אותו, ואז הגיעו שני חבריו למקום, פתחו את דלת הרכב וניסו למשוך את הנהג ממנו. אך הוא היה חגור והצליח להמשיך בנסיעה.


רוכב הקטנוע לא ויתר, בעט במראה של הרכב ושבר אותה תוך כדי נסיעה. כתוצאה מכך איבד את שיווי המשקל והוטח עם הקטנוע לצד הדרך, ואילו הרכב התנגש בעץ. בשלב זה תקפו המשיב וחבריו את נהג הרכב באגרופים ובבעיטות, ועזבו רק כשחברתו של המותקף שהייתה אף היא ברכב התקשרה למשטרה.


בית המשפט: גם אם הרכב "חתך" את הקטנוע, זה עדיין לא מצדיק את האלימות והבריונות של נהג הקטנוע בתגובה לכך


בפסק הדין הקודם בעניינו ניתן משקל רב לשיקולי השיקום של נהג הקטנוע, אשר היה בן 20 במועד שבו ביצע את העבירה, ובית המשפט החליט לקבל את המלצת שירות המבחן להסתפק בצו מבחן ובשירות לתועלת הציבור. בית המשפט הוסיף כי לא ניתן להשלים עם פגיעה כה קשה על רקע שימוש בדרך, אך לא התעלם מחלקו של המתלונן באירוע שהחל בנהיגתו בצורה לא בטיחותית.


על קולת העונש ערערה המדינה, אשר טענה כי מדובר באדם אימפולסיבי שתקף באלימות רבה את המתלונן בשל אירוע של מה בכך, רק מכיוון שסטה לתוך נתיב נסיעתו. העונש לא משקף את חומרת העבירה, טענה המדינה, וציינה כי מתפקידו של בית המשפט להגן על הציבור מפני נהגים אלימים, ולזכור את הנזקים הפיזיים והנפשיים הקשים שנגרמו למתלונן בעקבות התקיפה.


לעומתה טען הסנגור כי העונש שכבר נקבע חמור מספיק, בייחוד כאשר מדובר בצעיר שכל חייו עוד לפניו אשר לא הורשע בעבר. הוא ביקש להביא בחשבון כי פסילת רישיונו תוביל בהכרח להפסקת עבודתו כשליח במסעדה.

 

יש לך שאלה?

פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


הרכב של שלושה שופטים קבע שהעונש חייב להעביר מסר של הרתעה, הן לגבי המשיב עצמו והן לכלל הציבור. בשל חומרת המעשים ומאחר שהשופטים לא מצאו כל הצדקה לכך שהעונש יקל עם המשיב, הם קיבלו את הערעור ודנו אותו לחמישה חודשי עבודות שירות, פסלו את רישיונו לארבעה חודשים ואף הטילו עליו מאסר על תנאי לתקופה של חצי שנה.


עפ"ג 30400-06-15