האם המדינה אחראית לנזקי גוף שנגרמו לבעל רכב, אשר נפל במדרגות ביתו כשהיה בסערת רגשות משום שרכבו עוקל שלא כדין? לפני שבוע (יום א') נדונה תביעתו בבית משפט השלום בתל אביב כנגד המדינה. טענתו כי נפצע משום שהמעקלים הקציבו לו דקה בלבד להציג בפניהם את האישורים ששילם את חובו לפני שהם מעמיסים את הרכב על גרר ונוסעים מהמקום לא הוכחה, ולכן בית המשפט קבע שאין קשר בין העיקול לבין הנפילה. עם זאת, מצא בית המשפט לפסוק לו פיצוי עבור עוגמת הנפש שהעיקול המוטעה גרם לו, והורה למדינה לשלם לו 5,000 שקלים, וכן 2,700 שקלים נוספים עבור הוצאות עורך דינו ואגרת בית המשפט.


לתובע, אדם בשנות ה-60 לחייו, היה עסק עצמאי בתחום חשמלאות הרכב. הוא קיבל הודעת חוב מרשויות מע"מ וכבר למחרת הסדיר את חובו, והעיקולים שהוטלו עליו בוטלו. למרות זאת, באותו לילה התעורר בבהלה למשמע אזעקת רכבו מופעלת. אז גילה שהרכב כבר הועמס על גרר, והתחוור לו שהוא מעוקל בגין החוב ששילם באותו יום.


בית המשפט: ייתכן שבעל הרכב באמת היה בלחץ, אך מכיוון שלא הוכיח כי המעקלים הקציבו לו דקה בלבד להציג בפניהם את האישור ששילם, אין קשר סיבתי בין העיקול לפציעתו


הוא הסביר למעקלים שחלה טעות והוא שילם את החוב, ופקיד הגבייה הבהיר לו שאם לא יציג אישורים להסדר החוב, הוא ייאלץ להמשיך בפעולת העיקול. לכן רץ לדירתו כדי להביא את האישורים, וכשהיה בדרכו חזרה התגלגל במדרגות ונפצע באגודל ידו הדומיננטית. אמנם בסופו של דבר גילו המעקלים שהחוב שולם ושחררו את הרכב, אך לטענת התובע הם הקציבו לו דקה בלבד להציג את המסמכים, ומשום שהיה בלחץ היסטרי נפל ונפצע.


כמו כן טען שהמדינה לא וידאה לפני ששלחה את המעקלים אם שילם את החוב או לא, ובכך נהגה ברשלנות, והוסיף שהמעקלים לא נתנו לו זמן מספק כדי להציג את האישורים, ביצעו את העיקול בלילה בניגוד לנהלים והשפילו אותו לעיני השכנים.


אין בסיס לטענה שהוקצבה לו דקה להציג את המסמכים, טענה הנתבעת, והיא פרי דמיונו בלבד ולא קשורה למציאות. מבחינתה, האחריות לנפילה מוטלת עליו בלבד, מאחר שהוא זה שבחר לרוץ במדרגות ולהסתכן בנפילה.


למעשה, כלל אין מחלוקת בין הצדדים על הנסיבות הבסיסיות של המקרה, פתח השופט את דבריו, והוסיף כי המדינה אכן מודה שחרף תשלום החוב על ידי התובע, נשלחו מעקלים לביתו בשל טעות או תקלה. אם לא די בכך, העיקול בוצע בשעת לילה בניגוד להוראות החוק המחייבות לבצע עיקולים באור יום. בכך התרשלה המדינה וגרמה לתובע עוגמת נפש מיותרת, שהייתה יכולה להימנע בקלות באמצעות בדיקה במחשבי מע"מ אם החוב שולם.

 

יש לך שאלה?

פורום גביית חובות
פורום עיקולים, הגבלת רישיון נהיגה ועיכוב יציאה מן הארץ


ואולם, כדי לקבוע שהמדינה אחראית לנפילה ולפציעה, היה התובע צריך להוכיח שאילולא הלחיצו אותו והקציבו לו זמן קצר הוא לא היה נופל, אך עדותו הייתה עדות יחיד ועמדה בניגוד לעדות המעקלים שציינו כי דווקא המתינו בסבלנות עד שיחזור עם המסמכים. ייתכן שהסיטואציה הלא נעימה אכן גרמה לתובע לחץ, ציין השופט במאמר מוסגר, אך דבר זה אינו מספיק כדי להקים את הקשר הסיבתי המתחייב. לאור זאת, נקבע שהוא יפוצה ב-5,000 שקלים על עוגמת הנפש, בתוספת 2,700 שקלים עבור הוצאותיו המשפטיות.


ת"א 27365-09-11