מהן זכויותיו של עצמאי אשר סיפק שירותי הובלות לחברת אלקטרה במשך 35 שנים, ויום אחד הודיעה לו החברה שהיא מפסיקה את ההתקשרות ביניהם? לאחרונה נדונה תביעתו לפיצויי פיטורין או לחלופין לפיצוי עבור הודעה מוקדמת בבית משפט השלום בחיפה. בית המשפט הזכיר כי חובת ההודעה המוקדמת נגזרת מחוק החוזים, וקיבל את התביעה לאחר שקבע כי סביר שאדם המספק שירות במשך תקופה כה ארוכה, כאשר שירות זה מהווה חלק ניכר מפרנסתו, יקבל הודעה על סיום היחסים זמן מה לפני שעבודתו תופסק בפועל, ולא ימים ספורים בלבד לפני כן. הוא יפוצה בסך של 47 אלף שקלים, וכן יקבל תשלום מהנתבעת עבור הוצאות המשפט בסך של כעשרת אלפים שקלים.


משנת 1975 ועד 2010 עבד המוביל עבור החברה, ותפקידו כלל העמסת מוצרים על רכבו, הובלתם, פריקתם ונשיאתם לביתם של הלקוחות. הקשר העסקי בין הצדדים הופסק עקב העברת מיקום המחסן הלוגיסטי של החברה מחיפה לראשון לציון.


אמנם לא התקיימו בין הצדדים יחסי עובד מעביד ולכן העצמאי לא זכאי לפיצויי פיטורין, אך החברה הייתה צריכה לתת לו הודעה מוקדמת לפני סיום ההתקשרות החוזית ביניהם


תחילה הגיש המוביל את תביעתו לבית הדין לעבודה בטענה שהתקיימו ביניהם יחסי עובד מעביד, ולכן מגיעים לו פיצויי פיטורין. אך לאחר שהגיע למסקנה כי לא חלו יחסי עבודה שכאלו ביניהם, מחק את התביעה והגיש תביעה חדשה לבית המשפט האזרחי.


בתביעתו הסתמך על ההתקשרות החוזית ביניהם שלא הייתה קצובה בזמן, ולכן לטענתו מין הראוי היה לתת לו הודעה על סיום היחסים בפרק זמן סביר ולא באופן מידי, ומשכך מגיעים לו פיצויים. במשך כל השנים שסיפק לחברה את שירותיו נהג להגיע למחסניה בכל בוקר, והוביל את המוצרים לפי סידור עבודה שהכינה לו. בסופו של כל יום עבודה היה נערך לו סידור עבודה ליום המחרת.


מתן השירות ההובלות לחברה היה בהיקף כזה שהיווה את מקור פרנסתו העיקרי, הוסיף וטען, ולא הותיר לו אופציה לתת את שירותיו ללקוחות אחרים. אך למרות כל השנים שבהן נתן שירות נחתה עליו ההודעה על סיום היחסים כרעם ביום בהיר, כשהוא בן 66, ובכך בבת אחת נקטע מטה לחמו והוא נאלץ לסגור את העסק.


לעומתו טענה החברה כי ההחלטה להעביר את המחסן מחיפה לראשון לציון הייתה ידועה לכל הספקים, ובכללם התובע. מלבד זאת הוצע לו להמשיך ולתת את שירותי ההובלות גם מהמיקום החדש, אך הוא סירב לכך. התובע אישר דברים אלו, והסביר כי המשך העבודה בסניף המחסן החדש לא השתלם לו מבחינה כלכלית.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים
פורום יחסי עובד מעביד ( מעסיק )


בין הצדדים הייתה מערכת יחסים של קבלן ומזמין עבודה ולא התקיימו יחסי עובד מעביד, הדגישה השופטת בתחילת פסיקתה. לפיכך ברור שהמוביל אינו זכאי לקבל פיצויי פיטורין. עם זאת, לגבי החובה לתת הודעה מוקדמת, החוק קובע כי כל צד להסכם צריך לפעול בתום לב ובדרך מקובלת. במקרה הזה לא מדובר בחוסר תום לב מצד החברה, אך לטעמה של השופטת היא הייתה צריכה להודיע לתובע על סיום ההתקשרות כארבעה חודשים לפני הפסקת העבודה בפועל, ולא באופן מידי. לפיכך היא קיבלה את התביעה וחייבה את החברה בפיצויים בסך 47 אלף שקלים, בתוספת הוצאות המשפט בסך כעשרת אלפים שקלים.


ת"א 23929-02-14