סכסוך בין זוג נשוי שהתדרדר לאלימות נגמר בכתב אישום כנגד הבעל בגין תקיפת בת זוגו. הוא הורשע בעבירה בהתאם להודאתו במעשים. רשויות הרווחה היו מעורבות בתיק, ושירות המבחן המליץ שלא לשלוח אותו למסר בפועל בשל הקשיים הכלכליים של המשפחה, המונה שבעה ילדים, ולהסתפק בעבודות שירות ובמאסר מותנה לתקופה ממושכת שירתיע אותו מלשוב על התנהגותו האלימה.


לפני שבוע (יום ד') קיבל בית משפט השלום בתל אביב את המלצת שירות המבחן, ודן את הבעל לשלושה חודשי עבודות שירות ו-11 חודשי מאסר על תנאי, וכן הורה לו לחתום על התחייבות כספית בסך 1,000 שקלים שלא יבצע עבירות דומות בעתיד.


הילדים קיבלו שוקולד, האב החל להשתולל


הסיפור החל בשל כעסו של הבעל על אשתו אשר חילקה לילדיהם שוקולד. בני הזוג החלו לריב והאישה הודיעה לו שהיא עוזבת ולא מתכוונת לשוב, והורתה לילדים להתארגן. כשהלכה לכיוון החדר משך הנאשם את אחד הילדים, בן שמונה. האישה בתגובה דחפה אותו לאחור תוך שהיא פוקדת עליו כי לא יניח את ידו על אף אחד מהילדים. בתגובה לכך דחף אותה הבעל, תפס בשיערה והטיח את ראשה במיטתם. כאשר אמרה לו שתתלונן במשטרה, איים עליה שיפרק עליה מחסנית אם יעצרו אותו בשבת.


תסקיר שירות המבחן בעניינו של הנאשם העלה כי אלו נישואיו השניים של הגבר בן ה-45, ובעת הזו הוא נמצא במעצר בית עקב עבירת רכוש. בצעירותו עישן סמים ויש לו רישום פלילי קודם, אך מאז חלפו 16 שנים.


הן הבעל והן האישה, אשר נשואים זה לזה כבר 15 שנים, תיארו לקצין המבחן מערכת יחסים שהייתה יציבה עד שהחלה להתדרדר בשל קשיים כלכליים והתמודדות עם בעיות התנהגות של אחד מהילדים. המתחים ביניהם הצטברו, אך שניהם שללו אלימות מצדו של הבעל מלבד האירוע הספציפי הזה. האישה הוסיפה כי אינה חוששת מבעלה וביקשה לבטל את התנאים המגבילים ולשוב לחיים משותפים.


לגבי העבירה עצמה, הנאשם אמר שהתמודד באותו הזמן עם תקופה לחוצה, ומסר כי כעסו התעורר כשהאישה חילקה את השוקולד לילדים לפני הזמן שהסכימו עליו לפני כן. הוא חש תסכול ואיבד שליטה. הוא הביע צער עמוק וחרטה על התנהגותו האלימה וסיפר כי כעת הוא נוהג כלפיה בכבוד והשניים מתייעצים עם רבנים כדי להגיע לשלום בית.


יש חומרה מיוחדת לאלימות המתרחשת בתוך המשפחה, הזכיר השופט לפני שדן את עונשו של הנאשם, והזכיר כי לרוב אלימות במשפחה פוגעת בחלשים שבמשפחה כגון ילדים או נשים. עם זאת, יש בעמדתה של האישה כדי למתן את חומרת העונש. רצונם של השניים להמשיך בחיים משותפים צריך לקבל ביטוי, אך מהצד השני לא בטוח האם גרסתה של האישה באה בשל שינוי אמיתי שעבר בעלה או מתוך ניסיון לחלץ את המשפחה מהמצוקה הכלכלית שנקלעה אליה.

 

יש לך שאלה?

פורום אלימות במשפחה
פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


טיפול רבני אינו פסול בעיני בית המשפט, המשיך השופט, אך משום שהוא לא נמצא בפיקוח אי אפשר לאמוד את תוצאותיו. לאור מכלול הנסיבות, החליט השופט לאמץ את המלצת שירות המבחן ודן את הנאשם לעבודות שירות למשך שלושה חודשים, התחייבות כספית ו-11 חודשי מאסר על תנאי.


ת"פ 49120-01-14