האם יש לחייב כל גורם שמארגן אירוע ספורט לדרוש מהמשתתפים אישור רפואי כתנאי מוקדם להשתתפותם? זו השאלה שעמדה במרכז הערעור שהגישה עיריית תל אביב כנגד פסיקתו של בית משפט השלום, שם נקבע כי היא האחראית למותו של אחד ממשתתפי מרוץ "חצי מרתון" שארגנה ברחובות תל אביב, כמו גם החברה שהפיקה את האירוע וחברת הביטוח שלה. הסיבה לכך הייתה שמארגני המרוץ הסתפקו בחתימת המשתתפים על הצהרת בריאות ולא דרשו מהם אישור רפואי. ביום ב' הרכב של שלושה שופטים בבית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל את הערעור, וקבע כי הצהרת הבריאות שממלאים המשתתפים, כל עוד היא מוגשת כהלכה, מהווה אמצעי זהירות סביר ויעיל דיו.


בפסק הדין הקודם נקבע כי העירייה והנתבעות האחרות היו חייבות לפקח על המשתתפים באמצעות האישור הרפואי, ואילו הסתפקותן בהצהרת הבריאות שמולאה באינטרנט אינה מספיקה כדי להביא למודעותם של המשתתפים את החשיבות הרבה של מצבם הבריאותי, בדומה לאישור רפואי שצריך להגיש למכוני כושר.


הצדדים הגיעו להסדר כי בית המשפט המחוזי יכריע רק בשאלה זו של האישור הרפואי והצורך לפקח באופן פוזיטיבי על קיומו אצל כל אחד ואחד מהמשתתפים.


בית המשפט: חיוב כל אחד ואחד מהמשתתפים במרוץ עממי להציג אישור רפואי יכביד על הרופאים ויפגע במספר המשתתפים


עיקר טענות העירייה והמערערות הנוספות היה כי קביעה שיש בחיוב כל משתתף באירוע ספורטיבי עממי להציג אישור רפואי היא חסרת תקדים, ותכביד הן על המארגנים והן על משתתפי המרוץ בצורה שעלולה לחסל את כל תחום המרוצים שפתוחים לקבל הרחב, או לכל הפחות לגרום לירידה ניכרת במספר המשתתפים.


דרישה שכזו אף אינה תואמת לרוחו של חוק הספורט, טענו המערערות, והקשר שנעשה בין אירוע ספורט עממי למכון כושר אינו במקום. ברוב מדינות העולם וגם בישראל הפרקטיקה הנהוגה בכל אירועי הספורט העממיים לא כוללת חיוב בהצגת אישור רפואי כתנאי להשתתפות באירוע.


מהצד השני ביקשה משפחתו של המנוח להשאיר את פסק הדין הקודם על כנו. הם הדגישו שמדובר היה במרוץ של חצי מרתון ולא ב"ספורט עממי", אשר כרוך במאמץ פיזי ניכר ובסיכון בריאותי גבוה עד כדי סכנת חיים. נוסף על כך הציגו מרוצים בעולם שכן מחייבים את המשתתפים להציג אישור רפואי, לרבות בגרמניה ובפריז.


הרכב השופטים בחר לאמץ את עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, אשר לפיה לא צריך לחייב את המשתתפים בהמצאת האישור הרפואי, גם אם מדובר במרוצים עממיים למרחקים ארוכים. פסק דינו של בית משפט השלום אינו סוקר לעומק את האינטרסים השונים ולא נכנס לעובי הקורה של מורכבות הסוגיה, הסבירו השופטים.


קידום העיסוק הספורטיבי בקרב הציבור הוא אינטרס חברתי מובהק של המדינה, ואכן, בעשור האחרון חלה עלייה משמעותית במספר המשתתפים במרוצים שמתקיימים ברחבי הארץ, לאור העלייה הגוברת של המודעות לאורח חיים בריא. על המארגנים לנקוט אמצעי זהירות מגוונים, מלבד הדרישה לאישור הרפואי, וספק אם בכלל אישור רפואי של רופא משפחה יכול לבטא את מצבו הרפואי האמיתי של המבקש.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד
פורום תאונות קשות, נכויות ופגיעות גוף קשות


הדרישה הגורפת להמצאת אישור רפואי תגרום לעומס רב על הרופאים ובוודאי תוביל להקטנת מספר המשתתפים, מה שיפגע באינטרס לקידום אורח החיים הבריא, ולכן מסקנת שופטי בית המשפט הייתה כי הצהרת הבריאות מספקת ויעילה דיה ואין צורך בחיוב גורף של המצאת אישורים רפואיים.

 

ע"א 40687-08-14


ע"א 5757-09-14


ע"א 26012-08-14