אם נוסע שני שהורכב על אופנוע נפצע בתאונת דרכים, הוא זכאי לקבל פיצויים מחברת הביטוח שמבטחת את האופנוע. בשבוע שעבר (יום ב') קיבל בית משפט השלום בהרצליה את גרסתו של הצעיר שטען כי נפצע כשאופנועו של החבר החליק על כתם שמן, וחייב את חברת הביטוח לפצות אותו בכ-480 אלף שקלים.


הצעיר שבמועד התאונה היה בן 27, טען שחברו הגיע לאסוף אותו מביתו שבבת ים על האופנוע, והם נסעו יחדיו לאכול ארוחת צהריים.

ואולם, באחת הפניות האופנוע החליק על כתם שמן בכביש, והוא הוטח ונפצע בכל חלקי גופו, ובייחוד בצדו השמאלי. האופנוע היה מוטל על רגלו וברכו התעקמה תחתיו, והחבר סייע לו להרים את האופנוע וליווה אותו לביתו שהיה קרוב.


רק כשניסה להחליף את המלוכלכים מהתאונה, הבין התובע שברכו נפגעה בצורה קשה והחלה להתנפח, ואז הזמין מונית לבית החולים. תצהירו של נהג האופנוע תמך בגרסתו של התובע, והוא העיד כי נאלץ לסחוב אותו לביתו בשל הפציעה.


אי הדיוקים במסמכים הרפואיים לא הספיקו כדי לבסס את טענת חברת הביטוח שהתובע מסר גרסה שקרית


ואולם, חברת הביטוח טענה שנסיבות התאונה היו אחרות לחלוטין, וסברה שהתובע רכב בעצמו על האופנוע ללא ביטוח. היא טענה שלא סביר כי שני החברים דיווחו פרטים זהים על מה שקרה אחרי התאונה, בייחוד כשהתאונה התרחשה חמש שנים לפני שנתנו את עדותם. עובדה זו מעוררת ספק גדול ותמיהה, טענה, וסביר שהחברים הטובים תיאמו גרסאות.


השופטת ששמעה את עדויות החברים לא חשבה שתהייתה של חברת הביטוח על תיאום הגרסאות מוצדקת. העובדה שמדובר בתאונה פשוטה שנראתה בדקות הראשונות לאחר מכן כתאונה קלה, בייחוד כאשר הנהג לא נפצע מלבד שפשופים קלים, לא הצריכה תיאום גרסאות, ומן הסתם גרסתם זהה משום שמדובר באמת.


לא פעם קורה שאדם אשר נפגע בתאונה לא מבין את חומרת פציעתו מיד לאחר מכן, המשיכה השופטת, ולכן העדות שנתן התובע על כך שהמשיך לביתו לפני שהתפנה לבית החולים נראתה לה סבירה ולא חריגה או תמוהה, כפי שניסתה חברת הביטוח לטעון.


הנתבעת הצביעה על המסמכים הרפואיים מחדר המיון כחיזוק לגרסתה, משום שבמסגרתם אמר התובע לרופאים כי רכב על האופנוע, אך השופטת הזכירה שבמקרים רבים קיימים אי דיוקים במסמכים הרפואיים, לאור העובדה שהנפגע פצוע וכואב. היא הסיקה שהצעיר לא שם לבו לניסוח ולא דייק בפרטים שמסר לרופאים, בייחוד כאשר אנשים נוטים שלא לדייק בלשונם ואינם מבחינים בין פועל פעיל לסביל, ובלשון הדיבור יש טעות רווחת לשימוש בפועל פעיל גם כשמדובר בסביל. טעות לשונית אינה יכולה להוכיח שהתובע נתן גרסה שקרית.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונת אופנוע | אופניים חשמליים | קורקינט חשמלי
פורום תביעת ביטוח


לאחר התאונה עבר הצעיר ניתוח בברך, ונותר עם נכות רפואית בשיעור 20%, כך על פי חוות דעת רפואית של מומחה מטעם בית המשפט אשר בדק אותו. בשל נכותו קבעה השופטת כי שיעור נכותו התפקודית זהה לשיעור הנכות הרפואית. בהתאם לעובדה זו, הוא יקבל פיצויים מחברת הביטוח עבור הפסדי שכר, הוצאות רפואיות, עזרת צד ג' וכאב וסבל בסך כולל של כ-480 אלף שקלים.


ת"א 52487-11-11