מפעל לייצור נייר זיהם במשך שלושה חודשים את נחל חדרה, בכך שהזרים שלא כדין שפכים לתוך מימיו. הנהלת המפעל ושלושה עובדים בכירים הועמדו לדין בגין ביצוע עבירות של דיני איכות הסביבה. בית משפט השלום בחיפה נמנע מהרשעת הנאשמים בפלילים, וגזר עליהם לאחרונה קנס כולל בסך של 232,000 שקלים לטובת הקרן לשמירת ניקיון.

 

במהלך חודש נובמבר 2001, ניתן למפעל העוסק בייצור מוצרי נייר ומחזור פסולת נייר, רישיון עסק ובין היתר ניתן צו הרשאה להזרמה למיכלים, נטילת דיגומים ובדיקות מעבדה לשפכים, זאת בתנאי שהנהלת המפעל תעמוד באיכויות על פי ההסכם של רישיון העסק.

 

על פי עובדות כתב האישום, החל מחודש ינואר 2010 ולמשך שלושה חודשים, הנהלת המפעל הפעילה מכונה חדשה בשטחה, אשר הזרימה שלא כדין שפכים לנחל חדרה, תוך חריגה מאיכות הקולחין המותרת. במהלך תקופה זו, העובדים הבכירים היו מודעים לחשש של זיהום מי הנחל, ואף במקום נערכו סיורים במועדים שונים לצורך בדיקות ודיגומים.

 

ארבעת הנאשמים הם: הנהלת המפעל, האחראי לטיפול תפעולי במתקן השפכים, מנהל פיתוח וטכנולוגיה וסמנכ"ל התפעול. הנאשמים הודו בביצוע עבירות של זיהום מים, ניהול עסק ללא רישיון ופעולה בניגוד לצו הרשאה. בנוסף ההנהלה הורשעה בעבירה של אי חובת טיהור על ידי מפעיל.

 

המדינה טענה כי הנאשמים הפרו את חובתם להקפיד על שמירה של סטנדרטים לביצוע מדידות שוטפות לנחל חדרה, בעקבות שפיכה ישירה לתוך מי הנחל, וכי מתחם הענישה בנוגע לכל הנאשמים כולל הרשעתם בדין, תשלום קנסות והתחייבות כספית כפולה.

 

הפתרון לזיהום היה כרוך בהגדלת כמות המים הנחוצה לתהליך

 

בנוסף טענה המדינה כי יש מקום לאבחן בין הנאשמים, אשר כולם קרובים לגיל פרישה ונמצאים בתפקידים בכירים, כאשר אחראי השפכים נדרש היה לאותת ולחפש פתרון טכנולוגי, מנהל הפיתוח היה צריך לפקח ולבקר תוך מתן סיוע למציאת פתרון טכנולוגי, וסמנכ"ל תפעול אחז בידו סוג של פתרון, בהגדלת כמות המים הנחוצה, אך לא עשה דבר בעניין.

 

המאשימה עתרה להטיל קנס בסך של 350,000 שקלים על הנהלת המפעל, ובנוגע ליתר הנאשמים ביקשה להטיל על כל אחד מהם קנס בסך של 50,000 שקלים ולהרשיעם בביצוע עבירה פלילית.

 

מנגד טען הסנגור כי הנאשמים הודו מיד בביצוע העבירות של דיני איכות הסביבה, ובכך חסכו זמן שיפוטי יקר. הם הבינו את הפסול במעשיהם, והביעו חרטה וצער רב. הסנגור ציין כי הרשעת הבכירים בפלילים תגרום לפיטוריהם ולפגיעה קשה בתדמיתם ובפרנסתם.

 

הסנגור הדגיש כי העבירות בוצעו עקב הפעלת מכונה חדשה במפעל, והנאשמים התריעו בפני המשרד להגנת הסביבה בדבר הפגיעה הצפויה כתוצאה מהפעלת המכונה. בשנת 2011 הופסקה ההפרה ומאז לא מבוצעות עוד עבירות בתחום זה.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני איכות הסביבה ורגולציה סביבתית
פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

בית המשפט התרשם כי הנאשמים ניהלו אורח חיים נורמטיבי, הם זכו להערכה רבה ולפרסים בגין עמלם ועברם לא רק נקי אלא מפואר. על כן השתכנע שכל אחד מהם למד את הלקח בהליך שהתנהל נגדם, והחליט על ההימנעות מהרשעתם בדין.

 

בסופו של דבר גזר בית המשפט על הנהלת המפעל קנס בסך 200,000 שקלים, שישולם לטובת הקרן לשמירת ניקיון. על שני הנאשמים פיצוי בסך 10,000 שקלים, ועל סמנכ"ל תפעול פיצוי בסך 12,000 שקלים וחתימה על התחייבות כספית להימנע מביצוע עבירה דומה.

 

ת"פ 10433-07-14