אב לשבעה הורשע לאחר ניהול הוכחות בכך שנהג שיכור, כאשר כמות האלכוהול שנמצאה בגופו בבדיקת הינשוף הייתה חריגה מאוד ועמדה על 705 מיקרוגרם אלכוהול. מכיוון שהוא המפרנס היחידי במשפחה ועובד כנהג דחפור, החליט בית משפט השלום לתעבורה בבאר שבע לאפשר לו להמשיך ולנהוג רק בסוג רכב זה, אך ורק בשטח ולא בכביש. מעבר לכך גזר דינו שניתן בשבוע שעבר (יום א') כלל קנס בסכום 1,000 שקלים, הפעלת התחייבות כספית שחתם עליה בגין עבירה קודמת ותשלום 5,000 שקלים נוספים במסגרתה, שלוש שנות פסילה בפועל, חמישה חודשי פסילה על תנאי ומאסר על תנאי לחמישה חודשים.


רף ענישת המינימום בגין עבירה של נהיגה בשכרות עומד על שנתיים פסילה בפועל ויכול להגיע עד לארבע שנים, וכן מאסר על תנאי לכל הפחות ועד חצי שנת מאסר בפועל. המדינה עתרה לענישה מחמירה במקרה זה שתכלול מאסר בפועל ופסילת רישיון הנהיגה ליותר מארבע שנים, הן בשל נסיבות המקרה וכמות האלכוהול הגבוהה שנמצאה בגופו, אשר בהכרח מהווה סיכון רב לציבור, והן בשל עברו התעבורתי של הנאשם הכולל הרשעה בנהיגה תחת השפעת אלכוהול והרשעה נוספת בגין נהיגה במצב של שכרות.


בית המשפט: לא תישקף כל סכנה לציבור אם הנאשם ימשיך לנהוג על דחפור באתרי בניה כדי להמשיך ולפרנס את משפחתו


מהצד השני, ההגנה סברה שאין סיבה לחרוג מהמתחם התחתון של הענישה הנהוגה, כאשר לשיטתה מדובר בסך הכול במקרה שני של נהיגה בשכרות, ובמקרה הקודם שבו נתפס הנאשם כמות האלכוהול בגופו הייתה גבולית בלבד. במקרה השלישי מדובר רק על עבירה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול ולא נהיגה בשכרות, ולכך צריכה להיות השלכה לקולא בענישה. כמו כן הדגישה ההגנה את מצבו האישי של הנהג, המפרנס היחידי של משפחתו המונה שבעה ילדים אשר עובד כנהג דחפור וזקוק לרישיון הנהיגה שלו כדי להמשיך לעבוד.


אף שנסיבות המקרה כוללות כמויות אלכוהול גבוהות במיוחד, למען ההגינות ציין השופט כי לא יוחסה לנאשם התנהגות חריגה או פרועה שיכולה להעיד על חוסר שליטה ברכב. עם זאת, כמות האלכוהול אינה יכולה לאפשר ענישה ברף התחתון בכל הנוגע לתקופה הפסילה בפועל, אלא מצדיקה החמרה בענישה מעבר לפסילת המינימום בת השנתיים.


כמו כן, עברו התעבורתי של הנהג מצדיק תקופה ארוכה של פסילה בפועל, ובייחוד כאשר מדובר באדם שנתפס מספר פעמים בעבירה חוזרת הקשורה לנהיגה ולאלכוהול צריך להרחיק אותו מהכביש לזמן ארוך ומוחשי.


מהפן הפלילי, מדובר באדם נורמטיבי לחלוטין ללא דפוסים עברייניים, הוא לא צבר עבירות תנועה מעבר לעבירות האלכוהול ומעולם לא גרם לתאונה. לכן השופט סבר שאין צורך לשלוח אותו למאסר מאחורי סורג ובריח, אך הדגיש כי אם ייתפס שוב בעתיד בנהיגה בשכרות הוא יובל ישירות אל הכלא.

 

יש לך שאלה?

פורום נהיגה בשכרות
פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה


מלבד זאת, השופט קבע כי אם הנאשם לא יוכל לנהוג על הכביש ורישיונו ייפסל, לא נשקפת עוד סכנה לציבור מצדו אם ימשיך בעבודתו כמפעיל מחפרון, אך ורק בשטח עפר ובאתרי בניה ולא על הכביש. על הנאשם הוטלו קנס בסכום 1,000 שקלים, תשלום 5,000 שקלים נוספים עקב הפעלת התחייבות כספית מהעבירה הקודמת, פסילה לתקופה של שלוש שנים של רישיון הנהיגה מלבד לכלי רכב מסוג מחפרון, חמישה חודשי פסילה על תנאי וחמישה חודשי מאסר על תנאי.


תת"ע 7156-08-14