רוכב אופנוע בשנות ה-40 לחייו, חירש מלידה, נפצע בתאונת דרכים לפני כחמש שנים כאשר רכב על אופנוע בשירות המעסיק. בית משפט השלום בירושלים דן בתביעתו לפיצויים מהביטוח כנפגע תאונת דרכים, כאשר המחלוקת בין הצדדים הייתה מהו גובה הפיצוי המגיע לו. לפני שבוע (יום א') נקבע כי אין זיקה בין הקצבה שהוא מקבל מהביטוח הלאומי עקב נכותו לבין הנזק שנגרם לו כתוצאה מהתאונה, ולכן אין לנכות את סכום הקצבה מהפיצויים המגיעים לו מהתאונה. סך הפיצוי הועמד על כ-533 אלף שקלים, בתוספת הוצאות המשפט בסכום נוסף של כ-69 אלף שקלים.


ממקום התאונה הובהל התובע לבית חולים, שם אובחנו בגופו מספר שברים והוא נאלץ לעבור ניתוח ושיקום במשך תקופה של חודשיים. רופא מומחה מטעם בית המשפט בדק אותו והמליץ שיעבור ניתוח נוסף בברך, שלאחריו מצבו השתפר. בסופו של דבר נקבע שנכותו הרפואית עומדת על 27.3%, בהתאם לחוות הדעת הרפואית.


חוות הדעת הרפואית: בהתחשב בחירשותו המולדת של התובע, לפציעתו תהיה השלכה קריטית על יכולתו למצוא עבודה


בחוות דעתו ציין המומחה הרפואי כי בשים לב לחירשותו של התובע, הוא מניח שלנכותו הרפואית תהיה השפעה קריטית על יכולתו למצוא עבודה מתאימה, והציע לקבוע לו נכות תפקודית בשיעור גבוה משיעור הנכות הרפואית. עם זאת הוא הדגיש שאינו מומחה בתחום הרפואה התעסוקתית והשאיר את ההחלטה בידי בית המשפט.


סקירת קורות חייו התעסוקתיות של התובע העלתה כי מדובר באדם שמתאמץ, רוצה ואף יכול לעבוד, גם לאחר התאונה, אך יכולתו לעבוד נפגעה בעקבות הפציעה ולא רק מכיוון שהוא חירש. המקצועות הפתוחים בפניו מצומצמים גם כך לעבודות פיזיות או שליחויות, ואף שהנתבעת טענה כי אין לו בעיה להמשיך בנהיגה על אופנוע, הוא עצמו העיד שזה לא נכון, ועדותו בנושא זה לא נסתרה.


לא ניתן להתעלם מהעובדה שבלאו הכי מדובר באדם המוגבל באפשרויות התעסוקה בשל חירשותו, קבע השופט, והעמיד את שיעור הפגיעה מכושר ההשתכרות שלו על 30%, שיעור הגבוה משיעור הנכות הרפואית.


מאז שנפצע בתאונה, מלבד מספר חודשים מצומצם התובע לא עבד. בהתאם לכך נקבע שמגיע לו פיצוי בסך 100 אלף שקל עבור הפסדי שכר בעבר, ובסך 240 אלף שקל עבור הפסדי השתכרות לעתיד. כמו כן נפסקו לו 29 אלף שקלים נוספים בגין הפסדי פנסיה.


מעבר לכך, הוא נזקק לעזרה רבה מאמו שסעדה אותו בתקופת האשפוז ולאחר ששוחרר מבית החולים, ליוותה אותו לטיפולים והמשיכה לטפל בו תקופה ארוכה. לא מן הנמנע כי גם בעתיד יזדקק להוצאות עבור עזרה, בייחוד בשים לב לחירשותו ולאי היציבות בברכו. עבור עזרה וסיעוד נקבע שהוא יקבל 80 אלף שקלים נוספים.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים
פורום תאונת אופנוע | אופניים חשמליים | קורקינט חשמלי


לכך נוספו 5,000 שקלים עבור הוצאות רפואיות, וסך של כ-79 אלף שקלים בגין כאב וסבל, בהתחשב בתקופת האשפוז שלו שארכה 90 ימים. טענתה של חברת הביטוח כי יש לנכות מסכום הפיצויים את סכום גמלת הנכות שיכול היה לקבל מהביטוח הלאומי נדחתה, היות שהיה זכאי לגמלה מהביטוח הלאומי עוד לפני התאונה וללא קשר אליה. בסופו של דבר סכום הפיצויים המשוקלל הגיע לסך של כ-533 אלף שקלים, ולכך נוסף סכום של כ-69 אלף שקלים שיקבל התובע עבור הוצאות המשפט.


ת"א 49661-12-10