אדם הסובל ממחלת נפש, קפץ אל מול רכבת נוסעת, וכתוצאה מכך נפגע באורח קשה בראשו, התעוור ונקטעה לו יד. אחותו הגישה בשמו תביעה לפיצויים בגין נזקי גוף נגד רכבת ישראל, הפניקס הישראלי חברה לביטוח ונהג הרכבת.

 

הנתבעים טענו מנגד כי מדובר במעשה מכוון של ניסיון התאבדות, על כן הם אינם אחראים לפצות את התובע, על פי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. בית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו קבע בשבוע שעבר (יום ג') כי מדובר בהתנהגות הנובעת מהתקף פסיכוטי ומהחמרה במצב הנפשי, ולא הוכח כי מדובר במעשה מכוון, על כן חייב את הנתבעים לפצות את התובע בסך של 642,000 שקלים.

 

על פי עובדות התביעה, בחודש אוקטובר 2003, נפגע התובע, יליד שנת 1971, מרכבת נוסעת, עקב כך נגרמה לו חבלת ראש קשה, ידו הימנית נקטעה והוא איבד את מאור עיניו. שנים ספורות לפני התאונה, אובחן התובע כחולה במחלת הסכיזופרניה, וכחצי שנה טרם פציעתו, השתחרר מאשפוז אחרון אשר נעשה בכפייה על רקע מצב פסיכוטי פעיל והחמרה במצבו הנפשי. ביום האירוע התובע ניסה לקפוץ לעבר רכבת נוסעת אחרת, אך הנהג הספיק לעצור מבלי לפגוע בו, בניסיון השני, הוא נפגע באורח קשה לאחר שזינק לעבר הרכבת כאשר ידיו מושטות לעברה.

 

אחותו של התובע טענה כי הוא לא התכוון להתאבד

 

רכבת ישראל וחברת הביטוח טענו כי לא מוטלת עליהן כל חבות לקרות התאונה, מכיוון שמדובר במעשה מכוון של ניסיון התאבדות, לכן חלים הסייגים לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. מנגד טענה אחותו של התובע, המשמשת כאפוטרופוסית שלו, כי נוכח היותו חולה נפש, נשלל כושר השיפוט שלו בעת התאונה, והוא לא יכול היה לגבש כוונה ורצון להתאבד, על כן לא חלים הסייגים על פי החוק לאחריותן.

 

לאחר מתן חוות דעת פסיכיאטרית ושל מומחים רפואיים נוספים, קבע בית המשפט כי נכותו הרפואית של התובע כתוצאה מהתאונה עומדת על 100%. עוד קבע כי אין מדובר במעשה מכוון, וקיימת אפשרות סבירה שהתובע סבל בעת התאונה מהתקף פסיכוטי, אשר פגם בכושר השיפוט ובבוחן המציאות.

 

בית המשפט סבר כי התובע התיימר לעצור את הרכבת בשתי ידיו, והתנהגות זו אופיינית יותר למחלת נפש מאשר לכוונה מחושבת על התאבדות. על כן הגיע למסקנה כי הנתבעות לא הוכיחו שהתאונה אירעה כתוצאה ממעשה מכוון, והן אחראיות לפצותו בגין נזקיו.

 

בחודש יוני 2015, נקבע במסגרת הסדר פשרה כי משרד הבריאות מתחייב להמשיך ולממן את הוצאות האשפוז של התובע במוסד הסיעודי שבו הוא מאושפז כיום או בכל מוסד אחר למשך כל חייו. בנוסף התחייב משרד הבריאות, לא להעלות או לשנות את שיעור ההשתתפות העצמית בעקבות הפיצויים שיתקבלו מהנתבעות.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות קשות, נכויות ופגיעות גוף קשות
פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים

 

בסופו של דבר קבע בית המשפט כי התובע זכאי לפיצויים בסך של 642,000 שקלים בגין הפסדי השתכרות, סיעוד ועזרת צד שלישי, עזרת בני המשפחה, הוצאות רפואיות ואפוטרופסות, ופיצוי בגין נזק לא ממוני, בצירוף שכר טרחת עורך דין בשיעור 15.21% והוצאות המשפט.

 

ת"א 1764-05