48 חודשים מאחורי סורג ובריח, זה העונש שהוטל על הנאשם אשר נהג באלימות כלפי אשתו ובנותיו, והצית את הבית אשר נשרף כליל בזמן שרעייתו נמצאת בתוכו. בית המשפט המחוזי בחיפה אשר גזר את עונשו לאחרונה, החליט שלא להטיל עליו פיצוי כספי נוסף על תקופת המאסר, היות שלאישה ולילדות לא נגרמו נזקים גופניים כתוצאה ממעשיו.


בתקופה הרלוונטית התגוררו הבעל, אשתו וארבע בנותיהם בחיפה, בבית אשר לחברת עמידר זכויות בו, כמו גם לנאשם ולרעייתו. בצהרי יום אחד נכנס הבעל אל המטבח בזמן שאשתו הייתה עסוקה בבישולים, ובין השניים החל להתפתח ויכוח אשר הגיע לשיאו כשהנאשם אחז בסכין מטבח ואיים על אשתו שיחתוך אותה. לאחר מכן עזב את הבית בסערת רגשות, ושב כשבידו חומר דליק.


בית המשפט: לא ניתן להקל בחומרת מעשה ההצתה גם אם הנאשם ביצע את המעשים תחת השפעת אלכוהול


הוא שפך את החומר אל חדר השינה והצית אותו. לאחר מכן נכנס אל תוך הבית כשבידיו החומר הדליק, ובעוד אשתו יושבת בסלון החל לשפוך את החומר בסלון ובחדר השינה של אחת הילדות, כל זאת כאשר האישה מנסה להניא אותו ממעשיו. לבסוף הצית את הדירה באמצעות מצית, והדירה נשרפה כליל על כל תכולתה, לרבות ריהוט, מזגנים, טלוויזיות ועוד. בסופו של דבר שירותי הכיבוי השתלטו על האש.


נוסף על אירוע זה, הוגש נגדו כתב אישום בגין איומים ותקיפה של אשתו והבנות. במקרה אחד תקף את בתו וקרע את השמלה שלבשה. במקרה אחר הכה בת אחרת משום שהתכוונה ללכת לאירוע בשמלה קצרה, ואת בתו השלישית תקף באמצעות חפץ קהה שהטיח על ראשה, ואף שבר רהיטים בבית.


בטיעוני ההגנה לגבי הענישה, טענה הסנגורית כי הנאשם לא תכנן את מעשיו מראש ולא הצטייד בחומר הדליקה מבעוד מועד. העדויות של בנות משפחתו מוכיחות כי ביצע את מעשיו תחת השפעת אלכוהול, ואמנם הא גרם נזק רב לרכוש אך לא פגע בנפש. עוד נטען כי בין בני הזוג שוררים יחסים עכורים, ואילו הנאשם נודה מהבית ונשלח לישון במחסן. בנסיבות אלה ביקשה ההגנה להתחשב בו ולהקל בעונשו.


הצתה היא עבירה שבתי המשפט מתייחסים אליה בחומרה רבה, משום שלא ניתן לאמוד מראש את הנזקים שהיא עלולה לגרום, הן נזקי רכוש והן נזקי גוף ועד אובדן חיי אדם. העונש המקסימלי בגין עבירת הצתה עומד על 15 שנות מאסר.


שריפת הבית הסבה לבנות משפחתו הן פגיעה רגשית והן פגיעה קניינית, אך עם זאת ציינה השופטת לטובתו כי מעבר לכך, מעשיו לא גרמו נזק גופני לאף אחד. לא ניתן להתחשב בכך שהיה בגילופין באותו מועד, משום שסיכן באופן ממשי חיי אדם והוא זה שהביא עצמו למצב של שכרות.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום אלימות במשפחה


בבחינת הנסיבות שאינן קשורות לעבירות אשר ביצע, התחשבה השופטת בהודאתו במעשים וציינה לרעתו את העובדה שיש לו עבר פלילי. משום שהאישה והבנות לא נפגעו בגופן, הוחלט שלא להטיל עליו פיצוי כספי, ובסיכומו של דבר הוא נדון לארבע שנות מאסר בפועל, לצד מאסר על תנאי לתקופה של שנה.

ת"פ 19053-02-15