אגף השיקום במשרד הביטחון יישא בהוצאות רכישת רגל תותבת חדשנית לנכה צה"ל והתקנתה, למרות העובדה שהטכנולוגיה החדשה עוד לא נבדקה על ידי המשרד. כך נקבע לפני שבוע (יום ב') בבית המשפט המחוזי מרכז לעניינים מנהליים, אשר דן בעתירה שהגיש בעל הנכות לאחר שמשרד הביטחון דחה את בקשתו. בית המשפט הפך את ההחלטה, חייב את משרד הביטחון בהוצאות התותבת וכן הורה לו לשלם לעותר את הוצאות שכר טרחת עורך דינו בסכום של 20 אלף שקלים.


מדובר בנכה צה"ל עם שיעור נכות של 100%, אשר איבד את רגלו במלחמת יום הכיפורים ואף רגלו השנייה נפגעה. במשך השנים סופקו לו תותבות המורכבות משלושה חלקים, והיום הוא משתמש בברך ממוחשבת ובכף רגל מכנית.


התקנות בית הגדם של התותבת נעשו אצל מומחה בארצות הברית, ובימים אלו ממש נמצא שם העותר לצורך התקנת בית הגדם, באישור ועדת הנסיעות במשרד הביטחון. במהלך שהותו בארצות הברית נחשף לתותבת עם הטכנולוגיה החדשנית והמתקדמת אשר מפעילה שני חלקים, ברך וכף רגל, במקשה אחת ובאופן ממוחשב. החברה שמייצרת את התותבת החדשנית מוכרת על ידי משרד הביטחון, אשר רוכש ממנה אביזרים שונים המיועדים לשימושם של נכי צה"ל.


בית המשפט: לאגף השיקום שליטה מוחלטת בחייהם של נכי צה"ל, ועליו לפעול כדי להיטיב עם איכות חייו של העותר


כשגילה העותר אודות התותבת, הוא ביקש להשאילה לכמה ימי ניסיון. בדיקתו העלתה כי תפקודו השתפר וכי חלה הקלה ניכרת על רגלו השנייה. לתחושתו, יציבתו והליכתו השתפרו משמעותית בהשוואה לתותבות שבהן השתמש עד אז, והוא חש פחות כאב ברגל ובגב.


שמח על הגילוי, פנה העותר לאגף השיקום וביקש אישור להחליף את התותבת בזמן שהוא כבר נמצא בארצות הברית. אך אגף השיקום דחה את בקשתו בטענה שהתותבת החדישה עדיין לא אושרה לשימוש, לא נבדקה ולא נבחנה.


בעתירתו טען כי החלטת משרד הביטחון אינה סבירה ואינה מביאה בחשבון את צרכיו, ויש לחייב אותו לאשר את הטכנולוגיה שמיטיבה עמו ומשפרת את איכות חייו. בינתיים המשיב ביצע בדיקה ראשונית של התותבת, ובעקבותיה טען כי יש לבחון את הטכנולוגיה לעומק, דבר שיכול להימשך עד שמונה חודשים. עוד לא בשלה העת לאשר את התותבת כרגע, טען המשיב, והוסיף כי לבית המשפט אין את המידע והמומחיות לצורך הכרעה בסוגיה.


בתחילת דבריה התייחסה השופטת לסבלו של העותר שנמשך כבר עשרות שנים, ופירטה את שלל הנכויות שהוא סובל מהן, לרבות תסמונת פוסט טראומתית. מדובר בנכות קשה, קבעה, ויש לנסות ולהקל עמו ככל שניתן.


תותבות הן אמנם יקרות, ולנגד עיניו של משרד הביטחון עומדים גם שיקולי תקציב לצד הרצון לסייע לנכים בצורה המיטבית. אך לא ניתן להתעלם מהקדמה הטכנולוגית פורצת הדרך של דור התותבות החדש, ומן הסתם הטכנולוגיה הזו תאושר בסופו של דבר לשימוש. דחיית בקשתו של העותר כעת הכניסה אותו למבוי סתום, שכן ספק אם יאשרו לו לנסוע שוב לארצות הברית בשנת 2016 ולהחליף את התותבת אשר רק הוחלפה לאחרונה.

 

יש לך שאלה?

פורום פוסט טראומה | הלם קרב | PTSD
פורום אגף שיקום | קצין תגמולים


נסיבות חריגות אלה הובילו את השופטת לקבל את העתירה, והיא חייבה את המשיב לאפשר לעותר ליהנות מהתותבת החדישה ולשלם לו את הוצאות העתירה העיקריות בסך של 20 אלף שקלים.


עת"מ 20862-10-15