האם שני האבות של תאומות אשר נולדו בהליך פונדקאות בתאילנד, יכולים להיות מוכרים בצורה משפטית כאבותיהן? לאחרונה נדונה הסוגיה בבית המשפט לענייני משפחה לתל אביב, כאשר בני הזוג שנישאו בארצות הברית ונרשמו כנשואים בישראל ביקשו להכיר באבהותו של בן הזוג שאינו האב הביולוגי של התאומות. בית המשפט אישר את בקשתם, והוציא פסק דין הצהרתי הקובע כי גם בן הזוג הוא אביהן של שתי הבנות.


מדובר בבני זוג שאחד מהם אזרח ישראלי והשני בעל אזרחות זרה, המתגוררים וחיים יחד בארץ. בשנת 2014 נולדה לישראלי בת במסגרת הליך פונדקאות, ושנה לאחר מכן נולדו התאומות, אשר בן הזוג השני הוא אביהן הביולוגי, וכך נקבע גם בבית המשפט בהתאם לבדיקות גנטיות שנערכו להם.


בכתב התביעה טענו השניים כי הם מנהלים זוגיות עוד משנת 2009, הם נישאו זה לזה וחתומים על הסכם לחיים משותפים. הם הקימו משפחה בהחלטה משותפת ומגדלים יחדיו את הבנות, כאשר כל רצונם הוא לגדל את שלוש הילדות בלי שתהיה משמעות לזיקה הגנטית ביניהם. שתי התאומות נושאות את שם משפחתו של הישראלי, וביניהן לאחותן הגדולה יש קשר ביולוגי מאחר שנוצרו מאותה תרומת ביצית.


הכרה בהורותו של האב הלא ביולוגי היא לטובת הבנות ותשקף את המצב בפועל


הכרה משפטית בתא המשפחתי שהקימו, טענו, חשובה לתחושת הביטחון של התאומות ולטובתן הרגשית והחברתית. מכיוון שגם האב הלא ביולוגי הוא ההורה שלהן הלכה למעשה, צו ההורות יעגן את המצב ויאפשר לטפל בבנות גם מול רשויות החוק ומוסדות המדינה השונים, ואף יבטיח את עתיד הילדות גם אם הקשר בין שני התובעים ייגמר. ההכרה חשובה גם מבחינה זו שהן נמצאות בישראל, ואילו הליך ההתאזרחות שעובר אביהן הביולוגי ככל הנראה יימשך עוד תקופה ארוכה.


מהצד השני עמד היועץ המשפטי לממשלה, אשר התנגד למתן צו ההורות. הוא הזכיר כי בג"צ כבר הכריע שלא ניתן לתת לקטין אזרחות ישראלית על פי האב אם אין ביניהם קשר גנטי. במקרה שלהם אביהן של התאומות שוהה בארץ לפי אישור שהייה זמני, ומכוח מעמדו גם הילדות אינן נחשבות אזרחיות ישראליות, ולכן בעת הזו אין מקום לתת צו הורות פסיקתי.


בפתח דבריו הדגיש השופט כי הנושא העומד להכרעה הוא קיומו של הקשר ההורי בין האזרח הישראלי לשתי הילדות, ולא מעמדו של בן זוגו או של הבנות בישראל. כמו כן ציין כי בהליך פונדקאות המתבצע בחו"ל צצות שאלות משפטיות שטרם הוסדרו בחקיקה, באשר להליך עצמו וגם בנוגע לתוצאותיו, ובייחוד לשאלת הקשר ההורי שנוצר.

 

יש לך שאלה?

פורום זוגות חד מיניים
פורום אבהות | גניבת זרע


פסק דין שיצהיר על הורותו של ההורה הלא ביולוגי במקרה הזה, המשיך השופט, יגשים את טובת הילדות וישקף את המצב האמיתי השורר בפועל. התובע רואה עצמו כאביהן לכל דבר ועניין ורוצה שאבהותו תקבל הכרה משפטית, אשר תוביל לעיגון זכויותיו וחובותיו כלפיהן גם ללא תלות בקשר הזוגי שהוא מקיים עם האב הביולוגי. לכן החליט השופט לקבל את התביעה והוציא פסק דין הצהרתי שלפיו הוא אביהן של התאומות.


תמ"ש 63355-03-15