צעיר בן כ-29 אשר הודה והורשע בהחזקת חשיש שלא לצריכה עצמית, וכן בהחזקת כלים המיועדים להכנת סמים, נשלח לפני שבוע (יום א') על ידי בית משפט השלום ברמלה לרצות חודשיים של עבודות שירות, הוטל עליו קנס בסך 5,000 שקלים ונוסף על כך הוא יעמוד בצו מבחן לתקופה של שנה.


הוא נתפס על ידי המשטרה בשנת 2013, כאשר השוטרים גילו שהחביא חשיש במשקל 170 גרם בשני מקומות בחדר המדרגות. חיפוש בדירתו העלה כי החזיק כלים המיועדים לצריכת הסמים, לרבות שטרות כסף שהתגלו עליהם שרידי סמים, קשית מברזל, זכוכית ומשקל אלקטרוני.


מדובר ברווק המתגורר אצל הוריו ועובד כעצמאי בתחום השיפוצים. הוא סיים תשע שנות לימוד בלבד ולא השתלב במסגרות. בגיל 15 החל להשתמש בסמים בנסיבות חברתיות. הוא הכחיש שהחזיק את הסמים למטרת רווח והצהיר שהשתמש בצורה אינטנסיבית באותם סמים. לטענתו, מאז שנעצר הפסיק להשתמש, ואכן התגלה בבדיקת השתן שנערכה לו כי הוא נקי.


במהלך החיפוש בדירה התגלה סכום של עשרת אלפים שקלים אשר המשטרה חשדה שמקורם במכירת הסמים


שירות המבחן הפנה אותו לקחת חלק בטיפול בהתמכרויות, והתרשם ממחויבותו להליך הטיפולי. לאור המסקנה שמדובר באדם אשר מגלה מוטיבציה גבוהה לשנות את חייו ולנהל חיים נורמטיביים, המליץ קצין המבחן לבית המשפט להטיל עליו ענישה שיקומית שתסייע לו בהמשך הדרך.


מבחינת המשטרה, יש חומרה מיוחדת בכמות הגדולה שנתפסה אצלו ובעובדה שבחר להחביא את הסמים בחדר המדרגות, שם קיימת נגישות רבה לכל עובר אורח והסמים היו עלולים ליפול לידיים אחרות. היא עתרה להכריז עליו כסוחר סמים ולחלט את הרכוש שנתפס, וטענה כי לא מסר גרסה קוהרנטית מספיק בנוגע לכסף שנתפס אצלו.


לעומת זאת ביקשה ההגנה להדגיש כי הוא לקח את עצמו בידיים, מוסר בקביעות בדיקות שתן נקיות ומביע רצינות בהליך הטיפולי. הוא אינו סוחר סמים והכספים שנתפסו אצלו הם הלוואה שקיבל מאחותו. בסיום הדברים הוא הביע חרטה על המעשים.


מדיניות הענישה בתיקים של החזקת סמים שלא לצריכה עצמית מגלה מנעד רחב של עונשים, כאשר בדרך כלל העונש כולל תקופה מסוימת של עבודות שירות. לפני שגזר את עונשו התייחס השופט לנסיבות שאינן קשורות לעבירה, למשל הפגיעה הצפויה בנאשם אם ירצה עונש מאסר, גם בשל גילו הצעיר, האחריות שלקח על המעשים ומאמציו לחזור לדרך המלך, וכן העובדה שכתב האישום נגדו הוגש בשיהוי של שנה וחצי, רק אחרי שעורך דינו ביקש מהמשטרה להשיב לו את הרכוש שנתפס במהלך החיפוש בדירה.


כדי להכריז עליו שהוא סוחר סמים, התביעה חייבת להוכיח שהפיק רווח כספי ממכירת סמים. במקרה הזה תפסה המשטרה בביתו סכום של כעשרת אלפים שקלים, אשר הנאשם לא הצליח לתת גרסה מפורטת לגבי מקורם. אך טענתו שקיבל הלוואה מאחותו נתמכה בתדפיס בנק שאישר זאת, והשופט קבע כי אמנם התעורר בלבו חשד לגבי מקור הכספים, אולם חשד אינו מספיק כדי להכריז עליו כסוחר סמים ולחלט את רכושו.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


בסופו של דבר הטיל עליו השופט חודשיים עבודות שירות, פסילה על תנאי של הרישיון למשך שלושה חודשים, שבעה חודשי מאסר על תנאי, קנס בסכום 5,000 שקלים וצו מבחן לתקופה של שנה.


ת"פ 42543-06-14