ערבי ישראלי שניסה להכניס לתוך רחבת הר הבית דגלי חמאס, במטרה להניפם בעת תהלוכה שהיתה אמורה להתקיים במקום לרגל שחרור אסיר בטחוני, הורשע בעבירות של תמיכה בארגון טרוריסטי. לנוכח עברו הפלילי ומאסר על תנאי שתלוי ועומד נגדו, גזר עליו בית משפט השלום בירושלים בשבוע שעבר (יום ד') שישה חודשי מאסר בפועל ותשלום קנס בסך 2,000 שקלים.

 

על פי עובדות כתב האישום, בחודש אוגוסט 2015, הנאשם שהה עם אחיו הקטין כבן 14 שנים, בעיר העתיקה בירושלים, והחזיק שקית שבה חמישה דגלים של ארגון חמאס. הנאשם התכוון להכניס את הדגלים לתוך רחבת הר הבית ולהניף אותם בתהלוכה שהיתה אמורה להתקיים לרגל שחרורו של אסיר בטחוני.

 

בשל גילו הצעיר של האח ובהנחה שלא יעבור בידוק ביטחוני, ביקש ממנו הנאשם להכניס את שקית הדגלים, אולם האח עוכב על ידי שוטר, והנאשם משך מידו את השקית וסירב למסור אותה לבדיקה, ועקב כך הואשם בעבירות של תמיכה בארגון טרוריסטי והפרעה לשוטר.

 

המדינה טענה כי בשל מעשיו פגע הנאשם בערכים המוגנים של שלום וביטחון ומניעת פגיעה בחפים מפשע מפני מעשי טרור, ובערך ההגנה של שלטון החוק עקב הפרעה לשוטר. לטענתה, פוטנציאל ההתלקחות כתוצאה ממעשיו הוא גבוה, בשל המיקום הרגיש ברחבת הכניסה להר הבית, בדומה להדלקת גפרור במקום המלא באדי דלק.

 

המאשימה ציינה כי העבירה בוצעה זמן קצר לאחר שהשתחרר הנאשם ממאסר, כאשר תלוי ועומד נגדו מאסר על תנאי בר הפעלה בעקבות עבירה דומה של תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות, לפיכך עתרה להשית עליו 12 חודשי מאסר בפועל, הפעלת מאסר על תנאי וקנס כספי.

 

הנאשם לא היה אמור ליזום את התהלוכה או לקחת חלק דומיננטי בניהולה

 

מנגד טען הסנגור כי החזקת חומר תעמולה היא העבירה הקלה ביותר, מבין העבירות של תמיכה בארגון טרור, ומטרת הכנסת הדגלים היתה להניפם בתהלוכה לרגל שחרורו של אסיר, ולא להפר את הסדר. עוד הוסיף כי לא נגרם כל נזק, וההפרעה לשוטר נמשכה רגעים ספורים, עד שנשמע להוראותיו. הסנגור עתר להסתפק במאסר קצר למספר שבועות והפעלת התנאי בחפיפה מלאה לעונש.

 

הנאשם הודה כי עשה טעות בכך שניסה להשתמש באחיו הקטן לצורך הכנסת הדגלים, ואף הודה במעשיו עוד כשעוכב במקום האירוע. בנוסף מסר כי אביו חולה והוא המפרנס היחידי, ושהותו בכלא תפגע במשפחה כולה.

 

בית המשפט סבר כי מדובר בעבירה ברמת חומרה נמוכה, שבאה לידי ביטוי ברצון להניף דגלי חמאס בתהלוכה, ולא בפעולות שיש בהן סיוע ממשי מעבר להבעת תמיכה. מאחר שהאירוע לא התממש, לא ניתן לייחס פוטנציאל לגרימת נזק חמור, אולם נגרם נזק לאחיו הצעיר, שהיה מעורב בביצוע עבירה, ונעצר על ידי המשטרה.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית

 

בסופו של דבר התחשב בית המשפט מצד אחד בהודאתו של הנאשם בהזדמנות הראשונה, ומצד שני בעברו הפלילי ובהרשעתו בגין עבירה של ניסיון לתקיפת שוטר, על כן גזר עליו מאסר בפועל למשך חמישה חודשים והפעלת מאסר על תנאי, כך שבסך הכל ירצה שישה חודשי מאסר בפועל. בנוסף גזר עליו מאסר על תנאי לשלושה חודשים למשך שלוש שנים וקנס בסך 2,000 שקלים.

 

ת"פ 40616-08-15