הקבלן המפקח יפצה את הזוג על ליקויי הבנייה שהתגלו בביתם במושב בסך של כ-60 אלף שקלים, בתוספת 5,000 שקלים בגין עוגמת נפש. עם זאת, בפסק הדין שניתן בבית משפט השלום בתל אביב ביום ה', נדחתה תביעתם לתשלום נוסף בגין דיור חלופי. כמו כן ישלם להם הקבלן את הוצאות המשפט בסכום של 7,500 שקלים.


לפני שרכשו את הבית, התגוררו בו בני הזוג בשכירות לתקופה של שנה. מי שמכר להם את הבית זומן למשפט כצד ג' על ידי הנתבע, מאחר שהוא זה אשר נערך מולו ההסכם לפיקוח על עבודות הבנייה, כולל עבודת השלד. בהתאם להסכם זה התחייב הקבלן לדאוג לשימוש בחומרים האיכותיים ביותר ולפקח על כלל העבודות, כולל אינסטלציה, חשמל ועבודות פנים עד לסיום הליך הבנייה.


הקבלן הנתבע: התובעים רקמו קנוניה על חשבוני עם מוכר הנכס


לטענת התובעים, למרות התחייבותו של הקבלן לפקח על העבודות ולוודא שהן מתבצעות במקצועיות ותוך פיקוח גם על טיב החומרים, מהרגע שהחלו להתגורר בבית הם גילו ליקויים רבים, לרבות רטיבות חמורה שבעקבותיה סבלו בעיקר בימים גשומים מהפסקות חשמל מרובות. הם פנו אל הנתבע אך הוא דחה את פניותיהם בצורה שיטתית והתעלם מהם. לבסוף ביצע מספר תיקונים אך גם אותם ביצע ברשלנות. משום שהתרשל בתפקידו והפר את החוזה, עליו לפצות אותם על ליקויי הבנייה ועוגמת הנפש.


מבחינת הקבלן, הוא רק שימש מפקח על עבודות השיפוץ שביצע הבעלים הקודם של הבית. מסיבה זו טען שכלל אין יריבות בינו לבין התובעים, ועליהם להפנות את תלונותיהם לצד ג'. מכל מקום, הוסיף וטען, בני הזוג שיפצו בעצמם את הבית ללא היתר בניה מתאים, והם אלו שביצעו את העבודות ברשלנות וגרמו לליקויים. לסיום הוסיף כי הם וצד ג' רקמו ביניהם קנוניה שלפיה הם ירכשו את הבית במחיר זול יותר ויתבעו אותו.


אז מי אחראי לליקויים שהתגלו בדירה? גם אם הנתבע שימש רק כמפקח וגם אם היה הקבלן המבצע, חלה עליו החובה והאחריות לוודא שעבודות הבנייה מבוצעות בהתאם לסטנדרטים, ולהתריע בפני התובעים אם העבודות אינן עומדות בתקנים. על כן קבעה השופטת שהוא האחראי לתיקון מלוא הליקויים, ואין מקום לקבוע שהתובעים או המוכר אשמים גם הם במידת מה.


חוות הדעת של המהנדס והשמאי מטעם בית המשפט לגבי עלות התיקונים התקבלה כלשונה, למרות התנגדותו של הנתבע לכך. בהתאם אליה קבעה השופטת שהנתבע חייב לשלם לתובעים סך של כ-60 אלף שקלים עבור התיקונים.

 

יש לך שאלה?

פורום רכישת דירה | מכירת דירה
פורום ליקויי בניה | בדק בית | תביעות קבלנים


הפיצוי עבור עוגמת הנפש לא נקבע במטרה להעניש את הקבלן, הזכירה השופטת, אלא לקבוע פיצוי עבור סבלם של בני הזוג. הם וילדיהם התגוררו בביתם בחוסר נוחות ותוך ניסיונות חוזרים ונשנים לגרום לקבלן לתקן את הליקויים. עם זאת, הם עברו לבית עוד לפני שקיבלו טופס 4. בהתאם לכך, גובה הפיצוי שיקבלו על עוגמת נפש עמד על 5,000 שקלים. נוסף על כך יקבלו מהנתבע את הוצאות התביעה בסכום של 7,500 שקלים.


ת"א 52467-03-12