האם בית הדין הרבני רשאי לחייב אב שאינו עובד לשלם מזונות עבור ילדיו הקטינים? לאחרונה נדונה תביעתה של אישה בבית הדין הרבני בצפת, שדרשה לחייב את בעלה לשלם 4,800 שקלים לארבעת ילדיהם הקטנים שעוד טרם מלאו להם 18 שנים, וזאת לאחר שהבעל הפסיק לעבוד ואינו מפרנס את המשפחה. הרכב של שלושה רבנים קבע שניתן לחייב אותו בתשלום המזונות תוך שהדגיש כי לא מדובר בכפייה או בחיובו לצאת ולעבוד, וחייב את האב ב-3,500 שקלים לחודש עבור ארבעת הילדים.


בני הזוג הביאו לעולם שבעה ילדים, מהם שלושה שכבר בגרו. האב שלא עבד זה מספר חודשים טען בדיון קודם שנערך בבית הדין כי כאשר עבד הכנסותיו הסתכמו ב-3,500 שקלים. סכום זה בתוספת הלוואות שקיבל מבני משפחתו הספיקו לפרנסת המשפחה. אולם כעת הוא אינו עובד ומקבל הבטחת הכנסה זעומה. הוא מחכה לקבל תשובה ממקום עבודה מסוים, ולכן הסכים לשלם 2,800 שקלים ולא שקל יותר.


בית הדין: מתשובותיו המתחמקות של האב אפשר להניח כי הוא יכול לפרנס את הילדים אם רק יסכים לשוב למעגל העבודה


כשנחקר על יכולתו לנסות ולהתאמץ יותר כדי לפרנס את המשפחה, התחמק האב מתשובות ענייניות וישירות. בית הדין הסיק מכך שהוא ממתין לתשובה ממקום עבודה פוטנציאלי כי אין לו הגבלה המונעת ממנו לצאת לעבוד, והוא יכול להשיג עבודה אם רק ישקיע בכך מאמץ. תשובותיו המתחמקות העידו שיש לו מה להסתיר, ולכן יצא בית הדין מתוך נקודת הנחה כי הוא יכול לפרנס את ילדיו לפחות ב-3,500 שקלים, אם רק יסכים לעבוד בכל עבודה שמציעים לו.


הסוגיה שהצריכה הכרעה הייתה האם בית הדין רשאי לחייבו בתשלום המזונות בהתאם להלכה, וכפועל יוצא מכך לכפות עליו לצאת לעבודה. בירור במקורות ובתקנות חכמים העלה שניתן לחייב אדם לעבוד כדי שישלם מזונות אישה, חיוב המוגדר כמעין קנס. לפיכך, גם כאשר מדובר במזונות עבור ילדים ניתן לחייב את האב, משום שמדובר בעבודה לצורך קיום רצון האל.


כמו כן נמצאו מקורות נוספים המאפשרים לחייב אב לעבוד כדי לפרנס את ילדיו. מלבד זאת, אין צורך לכפות עליו לעבוד משום שניתן לגבות את חובו ישירות מהנכסים שבבעלותו. כלומר, החיוב הוא לא לצאת לעבוד אלא לשלם את המזונות, ואם לא ישלם, האישה תוכל לגבות זאת ממנו באמצעות ההוצאה לפועל או הביטוח הלאומי.


עוד הוזכר כי ההוצאה לפועל יכולה להשית מעצר של שבעה ימים עקב אי תשלום מזונות. מעצר זה אינו מאלץ את החייב לעבוד דווקא, אלא מאלץ אותו לפרוע את חובו בכל דרך, גם באמצעות מכירת נכסיו כגון דירה או חסכונות.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת מזונות - הערך סיכוייך!
פורום בית דין רבני


גם אם כעת אין ביכולתו של האב לשלם משום שאינו עובד, חיובו בתשלום יכול לזרז אותו למצוא עבודה, הואיל וחובו יילך ויתפח עד שיוכל לשלם. בהתאם לכל האמור, החליט בית הדין לחייב את האב בתשלום 3,500 שקלים מדי חודש עבור ארבעת ילדיו הקטינים.


תיק ‏616800/6‏