אחרי שהורשע בשלוש עבירות שעניינן הסתה לטרור ואלימות, ובתשע עבירות בגין תמיכה בארגון טרור, ניתן גזר דינו של הנאשם ביום ד' בבית משפט השלום בירושלים. בית המשפט מצא שיש צורך בענישה מרתיעה ומוחשית במקרה זה, אך גם בחר לתת משקל לכך שהנאשם הודה במעשים וקיבל עליהם אחריות. התוצאה היא שנגזר עליו עונש מאסר בפועל לתקופה של שנה, וכן שישה חודשי מאסר על תנאי.


מדובר בתקופה שתחילתה בשנת 2014 וסופה בשנת 2015, תקופה של מתיחות גדולה בארץ כתוצאה מחטיפת שלושת הנערים, מבצע צוק איתן וגל הטרור הגדול בכל רחבי המדינה, אשר נמשך עד לימים אלה. כתב האישום תיאר כיצד הנאשם פרסם פרסומים רבים באמצעות חשבון הפייסבוק שלו, לרבות סרטונים, תמונות ואמירות הכוללים דברי הסתה לאלימות ולטרור. חשבון הפייסבוק כלל כ-1,700 חברים וכ-50 עוקבים, ופרסומיו של הנאשם קיבלו חשיפה רחבה ברשת ושותפו בחשבונות פייסבוק של אחרים.


האם הנאשם נחשב "אושיית פייסבוק" לאור מספר החברים הגדול בעמוד הפייסבוק שלו?


לאור כמות החברים הגדולה, טענה המדינה בבית המשפט שמדובר באושיית פייסבוק של ממש, וכן הדגישה את התקופה הארוכה שבה פרסם הנאשם את דברי ההסתה. הוא המשיך לפרסם את דבריו גם אחרי שהתקבלו פסקי דין בנסיבות דומות, כך שלטענת המדינה אין מקום להקל איתו בשל העובדה שמדובר באכיפת חוק מסוג חדש שהחלה רק לפני כשנה. היא ביקשה להטיל עליו 18 חודשי מאסר, בהתחשב בעברו הפלילי הכולל תמיכה בפעילות טרור.


רכיבי ההסתה בדברי הנאשם היו מינוריים לטעמה של ההגנה, וזכו ללייקים בודדים. רוב הפרסומים הועלו לרשת עוד לפני שהחלו מעצרים בגין הסתה באינטרנט. מאז ששוחרר ממאסר, נטען, מקיים הנאשם חיים נורמטיביים והקים משפחה, והנאשם עצמו טען כי לא ידע שמעשיו עלולים להוביל לענישה פלילית. לכן ביקשה ההגנה להסתפק בתשעה חודשי מאסר.


דברי ההסתה מהווים פגיעה בביטחון הציבור בשל היותם קרקע פורייה להוצאת פעולות טרור מהכוח אל הפועל. מי שמסית, הזכיר השופט, אינו יכול לדעת כיצד יפורשו דבריו ומה תהיה התוצאה שלהם. ככל שמדובר בהיקף גדול יותר וככל שמעמדו של המסית בחברה גבוה יותר, כך גובר הסיכון שלדברי ההסתה יהיו השלכות קשות. הסתה דרך הפייסבוק אינה ניתנת להערכה מבחינת היקף תפוצתה, ובמקרה זה אף הכמות המינימלית של האנשים שנחשפו לדברים מהווה תפוצה רחבה.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני אינטרנט | זכויות יוצרים באינטרנט
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


במקרה זה הנאשם נידון בעברו למאסר של כחמש וחצי שנים בגין חברות בהתאגדות לא חוקית, ולאחר שחרורו הורשע שוב בגין פעולה ברכוש למטרת טרור. העבירות שבגינן הורשע כעת מעידות שלא זנח את דרכו, גם אם ביצע עבירות ביטחוניות קלות יותר ביחס לעבירות הקודמות. לכן יש צורך בעונש מרתיע ומשמעותי, לצד התחשבות בעובדה שהוא לקח אחריות על העבירות והודה בהן. לפיכך הוא ירצה 12 חודשי מאסר מאחורי סורג ובריח, ולצד זאת הוטלו עליו שישה חודשי מאסר על תנאי.


ת"פ 33992-07-15