45 ימי עבודות שירות לצד שתי תקופות של מאסר על תנאי אם יעבור הנאשם עבירות נוספות מסוג עוון או פשע, זה העונש שהוטל על גבר בן 45 שתקף את אחותו באגרופים וגרם לה חבלות של ממש. גזר דינו נקבע בשבוע שעבר (יום א') בבית משפט השלום בירושלים.


על פי עובדות המקרה שתוארו בפירוט בכתב האישום, הוויכוח הסוער שפרץ בין שני האחים הוביל את הנאשם לתקוף את אחותו, הוא דחף אותה והכה אותה באגרופים בפניה ובגופה, וגרם לה סימנים כחולים בחזה וחתך מדמם בפניה.


הנאשם גרוש ואב לילדים מנישואיו, כיום מתגורר עם בת זוג אחרת ועובד בעבודה קבועה. יש לו עבר פלילי והוא הורשע בעבירות אלימות, רכוש ומרמה. קצין המבחן התרשם כי הוא מנסה לצמצם מחומרת האלימות כלפי אחותו ובמקום זאת מדגיש את תסכולו מהתנהלותה כלפיו, מטיל עליה את האחריות על מערכת היחסים העכורה ביניהם ומתקשה להבין את הבעייתיות שבהתנהגותו.


בית המשפט התחשב בכך שמעשה האלימות לא תוכנן מראש ולא גרם לנזקי גוף חמורים


עם זאת, אחרי האירוע ובמהלך ההליך המשפטי פנה הנאשם מיוזמתו להליך טיפולי לשליטה בכעסים, השתתף בסדנה בת מספר מפגשים והביע שם נכונות להשתנות ולתקן את דרכיו.


בשיחה שניהל קצין המבחן עם האחות, היא תיארה יחסים שהולכים ומסלימים עם השנים, כאשר להשקפתה הבסיס לכך הוא תחושות קשות של תחרותיות וקנאה של אחיה כלפיה. מאז אותו מקרה, לדבריה, הם שומרים על מרחק ועל קשר קורקטי, והיא אינה חוששת מפניו היום.


לאור כל זאת העריך קצין המבחן כי הנאשם חייב להמשיך ולהשתלב בטיפול, וללא טיפול מתאים יש סיכון שימשיך לנהוג בתוקפנות ובאימפולסיביות בעתיד. אך הנאשם סירב לעוד טיפול משום שלטעמו הוא אינו זקוק לו עוד, ולכן קצין המבחן המליץ לבית המשפט להעניש אותו באופן המבטא את חומרת מעשיו.


מדיניות ענישה מחמירה ננקטת בגין אלימות שמתבצעת בתוך המשפחה, ובית המשפט העליון קבע שיש להילחם בתופעה זו. לצד זאת ומבלי להקל ראש בחומרת מעשי הנאשם, השופט נתן דעתו לכך שלא מדובר במעשים שתוכננו מראש אלא בלהט הוויכוח, ושהנזק הגופני שנגרם לאחות אינו חמור.


בהתחשב בנסיבות המקרה ובהתאם לפסיקות שניתנו במקרים דומים, מתחם העונש הראוי עמד בין מאסר על תנאי ובין מאסר של מספר חודשים שיכול להתבצע במסגרת של עבודות שירות. לקולא ציין השופט את ההודאה באשמה של הנאשם, את העובדה שפנה עצמאית לטיפול במהלך ההליך המשפטי ואת השקט היחסי ששורר כעת בינו לבין אחותו.


אך לחומרה הדגיש השופט שהנאשם הטיל את האחריות על אחותו ואת הסיכון שיבצע בעתיד מעשים דומים. נוסף לכך עמד לחובתו עבר פלילי מכביד, לרבות הרשעות בגין תקיפת בת זוגו, איומים ומספר עבירות רכוש, כאשר רק בשנת 2013 הורשע בתקיפת בת זוגו.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר
פורום אלימות במשפחה


ללא המלצה טיפולית בעניינו ובשל הצורך בהרתעת הרבים מפני עבירות אלימות והרתעת הנאשם עצמו, החליט השופט להשית עליו מאסר לתקופה קצרה של 45 ימים אשר ירוצה במסגרת של עבודות שירות.


ת"פ 56276-12-13