בית הדין האזורי לעבודה בחיפה קבע פיצוי בסך של 50 אלף שקלים בגין מקרה חמור של אפליית אישה ממוצא אתיופי, שהגיעה לעבוד במוסך כעובדת ניקיון מטעם חברת מרבד הקסמים המספקת שירותי כוח אדם לניקיון, ושמעה מאשת בעל המקום כי אינה מוכנה שתעבוד אצלה עובדת אתיופית. סכום הפיצוי הגבוה נקבע בבית הדין לפני מספר ימים (יום א') בשל חומרת המקרה, ונוסף על כך ישלם המוסך את הוצאות שכר טרחת עורך דינה של התובעת בסכום של 7,500 שקלים.


הנתבעת היא חברה המפעילה מוסך להתקנת מזגנים לכלי רכב בחיפה, בבעלותם של שני אחים. במשך כשנה עבדה עבורם עובדת מטעם חברת הניקיון שנאלצה לעזוב מסיבות אישיות, ועל כן לאחר עזיבתה הגיע למקום מנהל העבודה של מרבד הקסמים בליווי התובעת, כדי להסביר לה על מקום העבודה שאליו שובצה ולהדריך אותה לגבי העבודה שהיא צריכה לבצע.


אשת בעל המוסך אמרה לחברת הניקיון שעובדות אתיופיות אינן נקיות, בזמן שהתובעת נכחה במקום


במהלך אותו סיור, אשתו של אחד הבעלים אשר עבדה במקום והייתה אחראית על הקשר עם חברת מרבד הקסמים, פנתה אל מנהל העבודה והודיעה לו בקול רם ובאופן שאינו משתמע לשתי פנים כי אינה מסכימה להעסיק עובדת אתיופית. התובעת ששמעה את דבריה נפגעה מאוד ופרצה בבכי, ואז היא והמנהל עזבו את המקום תוך שהוא מנסה להרגיעה. המנהל דיווח על מה שקרה למנכ"ל חברת הניקיון באופן מידי.


בשיחה טלפונית בין המנכ"ל לאשת בעל המוסך היא חזרה גם בפניו על דבריה הפוגעניים ונימקה את סירובה להעסיק את התובעת בכך שמדובר באנשים לא נקיים. בתום השיחה היא הודיעה לו שהיא מפסיקה לעבוד עם החברה. השיחה הוקלטה והוגשה כראיה לבית הדין.


בבית הדין העיד מנהל העבודה וסיפר שהיה מאוד נבוך מאותו אירוע שבו היה נוכח להשפלתה של התובעת רק בשל מוצאה. התובעת עצמה העידה שהפסיקה לעבוד במרבד הקסמים מאז שקיללו אותה באותו אירוע מצער. היא הגיעה לארץ רק לפני כחמש שנים והעידה על תחושת העלבון העזה שחוותה מדבריה של אשת המעסיק.


מטעם ההגנה העיד גיסה של האישה שסירבה לעבוד עם התובעת, וטען כי היא בסך הכול פקידה ואין לייחס לדבריה כל משמעות או סמכות כאשת קשר או כמעסיקה. לדבריו, הוא נזף בה על דבריה אך לטעמו חברת הניקיון הטרידה אותה ומשכה אותה בלשונה כדי לחלץ ממנה דברים לגבי מוצאה של העובדת.


מההקלטות עלה בבירור כי אותה פקידה היא זו שקבעה אם לקבל את התובעת לעבודה או לא. התבטאותה החמורה שנאמרה בנוכחות התובעת הראתה בבירור כי יש לה דעה קדומה באשר ליוצאי העדה האתיופית, והיא נקטה מדיניות מכוונת ומפלה רק על סמך מוצאה של התובעת.

 

יש לך שאלה?

פורום שוויון הזדמנויות, אפליה ושימוע לפני פיטורין
פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר


אמירתה שעובדות אתיופיות אינן נקיות בזמן שהתובעת נוכחת במקום הראתה על זלזול מוחלט כלפי התובעת וחוסר אכפתיות למידת השלכתה על רגשותיה. בית הדין העדיף את גרסת התביעה שהייתה מגובה בהקלטות ובעדים על פני עדותו של בעל המוסך שהייתה חמקמקה. על כן נקבע כי מדובר באפליה בשל מוצא, ולאור חומרת המקרה הטיל בית הדין על הנתבעת לשלם פיצוי בסך של 50 אלף שקלים, לצד שכר טרחה עבור עורך דינה בסכום של 7,500 שקלים.


סע"ש 37213-08-13