צעיר בשנות ה-30 ללא בעיות פיזיות או מגבלות מיוחדות כלשהן החל בהליך פשיטת רגל, אשר במסגרתו ניתן צו כינוס לנכסיו והוא חויב בתשלום חודשי של 500 שקלים. אולם לאחר שהתברר כי אינו משלם מזונות לגרושתו עבור שלושת ילדיהם, ביקש המנהל המיוחד לבטל את ההליך ואת צו הכינוס.


ביום ד' קיבל בית המשפט המחוזי בחיפה את עמדת המנהל המיוחד, וציין כי למרות ההתחשבות בצעיר והפחתת המזונות לתקופה קצובה במטרה להקל עליו, הוא לא ניצל את ההזדמנות שניתנה לו ומשתמט מחובותיו. הליך פשיטת הרגל נמחק וכל ההגבלות שהוטלו במסגרתו בוטלו, מלבד צו עיכוב יציאה מהארץ למשך שלושה חודשים. הגרושה תוכל לתבוע את הפרשי המזונות באמצעות ההוצאה לפועל.


הצעיר מעולם לא שילם את המזונות עבור ילדיו, וניצל לרעה את הליך פשיטת הרגל


כשלושה חודשים לאחר שניתן צו הכינוס, גרושתו פנתה לבית המשפט בבקשה שיקצוב את מזונות הילדים. אז התברר שהוא אינו משלם מזונות כלל, אלא הביטוח הלאומי מעביר לגרושה את הכספים. באותו דיון קצבה השופטת את המזונות על סך של כ-3,000 שקלים, הורתה לו לשלם אותם ישירות לבת זוגו לשעבר והוציאה הוראה מקבילה לביטוח הלאומי שלא יעביר לגרושה את תשלומי המזונות.


כמו כן הודיעה השופטת לחייב לפעול מיידית כדי למצות את כושר ההשתכרות שלו, וכבר אז ציינה כי יש בה ספקות לגבי מידת התאמתו להליך פשיטת הרגל, לאור הצהרתו כי הוא מרוויח רק 3,500 שקלים בחודש.


חודשיים חלפו והגרושה ביקשה לבטל את ההליך משום שהיא עדיין לא מקבלת את המזונות. השופטת מתחה עליו ביקורת בשנית, הזכירה כי קבעה סכום מינימלי בלבד המספיק בקושי לגידול שלושה ילדים והבהירה לו להפקיד את חוב המזונות עד למחרת היום כדי לתת לו הזדמנות אחרונה. אם יעשה כן, הוסיפה השופטת, תינתן לו ארכה נוספת לתקופה של שלושה חודשים להגדיל את הכנסתו ובינתיים להמשיך לשלם את מזונות בסכום מינימלי.


ואולם, דבר לא קרה. מאחר שהחייב לא הפקיד את הסכום בניגוד להחלטת בית המשפט, הגיש המנהל המיוחד את הבקשה לבטל את ההליך בטענה שהחייב לא שילם כלל מזונות, לא טרח למצוא עבודה חלופית או נוספת כדי למצות את כושר השתכרותו, אינו מגיש דוחות מדי חודש כנדרש, והלכה למעשה מתנהל בחוסר תום לב ומנסה לנצל לרעה את הליך פשיטת הרגל.


בתגובה טען הצעיר כי מעסיקו מסרב להגדיל את משכורתו או לתת לו אפשרות לעבוד שעות נוספות, ואף שהוא מתאמץ ומנסה בכל כוחו למצוא עבודה נוספת, בינתיים הוא ממשיך להשתכר סכומים זעומים בלבד.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי
פורום כונס | כינוס נכסים


אך השופטת לא השתכנעה מדבריו וקבעה שהוא לא השכיל לנצל את ההזדמנות ולא הפנים את חובותיו בהליך פשיטת הרגל. למרות הארכה שקיבל הוא לא הגדיל את הכנסתו ויוצר מדי חודש חוב מזונות חדש, אינו מגיש דוחות ואינו מקיים את שנדרש ממנו. לא נותרה לשופטת ברירה אלא לקבוע שמדובר באדם אשר אינו מתאים להליך פשיטת הרגל וניצל לרעה את צו הכינוס, ולפיכך היא הורתה על מחיקת ההליך לאלתר.


פש"ר 45504-02-15