תביעה על סך של 241 אלף שקלים הוגשה לבית משפט השלום בחיפה על ידי זוג הרוכשים בגין איחור במסירת הדירה וליקויי בניה שלא תוקנו בה, כנגד חברת הנכסים שממנה נרכשה הדירה. מדובר בדירה בת ארבעה חדרים בנהריה, הכוללת גינה צמודה, חניה, מחסן וממ"ד. בשבוע שעבר (יום ב') חייב בית המשפט את הנתבעת לשלם לבני הזוג פיצויים בסכום של 86 אלף שקלים וכן לשלם את שכר טרחת עורך דינם בסך של 14,500 שקלים. עם זאת, היא תוכל לקזז מסכום זה סך של כ-11 אלף שקלים אשר טרם קיבלה מהתובעים עבור יתרת תמורת הדירה.


לטענת בני הזוג, הם קיבלו את הדירה עם ליקויי בניה בהיקף נרחב, שלא תוקנו למרות הפצרותיהם. עלות התיקונים לפי חוות דעת מטעמם מגיעה לסך של כ-188 אלף שקלים. כמו כן, על פי הסכם המכר שנערך בין הצדדים, על כל חודש איחור במסירת הדירה הם זכאים ל-2,000 שקלים. הדירה נמסרה להם שנה וחודשיים לאחר המועד, ועל כן לטענתם הם זכאים לפיצוי של 28 אלף שקלים נוספים. מעבר לכך, בגין הטרדה ועוגמת הנפש שלהם הם תבעו 25 אלף שקלים נוספים.


האם תשלום חלקי עבור הדירה מבטל את הזכאות לפיצוי בגין איחור במסירה?


מהצד השני החברה הכחישה את טענות התביעה, ומסרה גרסה שלפיה לא היו ליקויים משמעותיים בדירה, והיא דאגה לתקן את הליקויים שכן נמצאו בה. באשר לאיחור במסירה, טענתה הייתה כי הוא נבע מבקשות התובעים לתוספות ושינויים, ולכן כלל לא מגיע להם פיצוי, מה עוד שהם טרם שילמו את מלא הסכום עבור הדירה ונותר להם לשלם עוד 65 אלף שקלים מתוך הסכום הכולל שעמד על כמיליון ומאה אלף שקלים.


אף על פי שטרם קיבלה את מלוא התמורה ולפנים משורת הדין, המשיכה הנתבעת, היא מסרה לרוכשים את הדירה והסכימה לערוך את ההתחשבנות הסופית במועד מאוחר יותר. גם מסיבה זו התובעים אינם זכאים לפיצויים בשל האיחור במסירה, משום שכלל לא היו זכאים לקבל אותה עד שישלמו את התמורה במלואה.


השופט שוכנע כי התובעים דרשו מהחברה לתקן ליקויים שונים בדירה אך היא לא תיקנה אותם, וקבע כי היא איבדה את הזכות לתקנם ועליה לשלם פיצוי כספי בגין הליקויים. בית המשפט מינה מהנדס ושמאי מטעמו לבדיקת הליקויים, אשר בהתאם לחוות דעתו עלות התיקונים עומדת על 65 אלף שקלים. חוות הדעת התקבלה במלואה על ידי השופט.


גם הטענה על הזכאות לפיצוי עקב האיחור התקבלה, והשופט קבע כי השינויים שביקשו בני הזוג לא היו בהיקף המצדיק את דחיית מועד המסירה, בייחוד כאשר הם ביקשו את השינויים כבר במהלך הבנייה. אי תשלום מלוא הסכום עבור הדירה אף הוא אינו שולל את הזכות לפיצוי בגין האיחור, היות שהנתבעת הביעה הסכמה לערוך את ההתחשבנות הסופית מאוחר יותר. עם זאת, השופט העמיד את התקופה על שמונה חודשי איחור ולא על 14 חודשים כפי שטענו התובעים.

 

יש לך שאלה?

פורום רכישת דירה | מכירת דירה
פורום ליקויי בניה | בדק בית | תביעות קבלנים


תוצאת התביעה היא שבני הזוג יזכו לקבל פיצוי בסך כולל של 86 אלף שקלים עבור הליקויים, האיחור ועוגמת הנפש, אך הנתבעת רשאית לקזז מסכום זה את יתרת התשלום עבור הדירה בסך של כ-11 אלף שקלים. כמו כן תשלם החברה את הוצאות שכר הטרחה עבור מייצגם של התובעים בסך של 14,500 שקלים.


ת"א 60884-12-12