בתי המשפט לענייני משפחה דנים פעמים רבות בסכסוכי ירושה בין יורשים, ומכאן עולה השאלה האם עדיף לתת ליורשים את הרכוש במתנה כאשר המוריש עוד חי ויכול לשלוט בצורה מוחלטת בנעשה, או להסדיר את העברת הרכוש והירושה באמצעות צוואה.


חלוקת הירושה בחיים יכולה למנוע סכסוכים בהמשך הדרך בייחוד כשמדובר במורישים שצברו נכסים והון רבים בשנות חייהם, או בבעלי עסקים המעבירים את השליטה בעסקיהם לילדים. מבלי שידאגו להסדר בחייהם או לאחר מותם באמצעות צוואה, כל אחד מהיורשים יוכל לדרוש לפרק את העסק על ידי פירוק השיתוף, מה שיכול לגרום לקריסת החברה ולפירוקה.


העברתם רכוש בחיים? לא תוכלו להתחרט


חשוב לזכור כי ברגע שהנכסים מועברים במתנה לצאצאים בעוד המוריש בחיים, אין דרך חזרה והוא לא יוכל להתחרט או לשנות את החלטתו. לעומת זאת, לאדם שעורך צוואה יש את הזכות לשנות ולתקן אותה ככל שיחפוץ וללא הגבלה, מלבד במקרה שמדובר בצוואה הדדית.


לדוגמה, בסכסוך משפטי שבו אם העבירה את רכושה לבתה, היא ביקשה את זכויותיה בחזרה לאחר שהבת נפטרה וחתנה נישל אותה מנכסיה, אך היא לא הצליחה לגרום לביטול העברת הזכויות. במקרה אחר הורים העבירו לשני ילדיהם את שלוש דירות המגורים בבעלותם כשהיו בחיים, אך לאחר שהזדקנו הילדים זנחו אותם והותירו אותם חסרי כל.


עם זאת, גם בעריכת צוואה קיימים חסרונות. למשל, האפשרות שמס העיזבון שהיה קיים בארץ יוחזר וכך כספי הירושה יקוצצו. מלבד זאת, תמיד קיים חשש שהילדים יתקוטטו על העיזבון לאחר לכתנו, והמשפחה תיפגע ותפולג. חלוקת הירושה בחיים באמצעות העברת הנכסים במתנה בדרך כלל לא תחויב במס ותמנע מריבות.


כך מחלקים בפועל את הירושה לפני המוות


ניתן לחלק את העברת המתנה לשלושה סוגים: התחייבות להעביר את המתנה, מתנה שניתנת על תנאי ומתנה שהעברתה הושלמה. כאשר העברת המתנה הושלמה, למשל העברת כספים, היא שייכת למי שקיבל אותה באופן מוחלט. הדבר שונה לגבי העברת נכסי נדל"ן, אשר הליך העברתם יכול להימשך תקופה ממושכת.


אם מדובר בהתחייבות, יש לערוך מסמך בכתב שייתן להעברת המתנה תוקף משפטי. במקרה כזה מי שנתן את המתנה יוכל להתחרט כל עוד הדבר לא משנה לרעה את מצבו של המקבל, ורק אם יש לחרטה הצדקה.


במקרה שבו אב העביר לבנו דירת מגורים וההעברה עוד לא הסתיימה, ואילו הבן החל לשנות את התנהגותו כלפי אביו באופן קיצוני, ביטל בית המשפט לענייני משפחה את התחייבותו של האב והשיב את בעלותו על דירת המגורים.


אם מדובר במתנה שניתנת על תנאי, הדבר שונה. מי שמקבל את המתנה מחויב לעמוד בתנאים מסוימים כדי שהזכויות במתנה יועברו אליו בפועל, לדוגמה, אם האב היה מחייב את בנו לשלם לו מדי חודש תשלום עבור מטפלת סיעודית, ורק אם הבן היה עומד בהתחייבותו הוא היה מקבל את דירת המגורים.


תשלום מס על מתנה ומיסוי על ירושה


נכון לעכשיו אין בישראל מס עבור ירושה, המכונה מס עיזבון. אך המצב עלול להשתנות, כפי שבעבר ועד שנות ה-80 נגבה מס עיזבון על נכסי ירושה. בניגוד לכך, אם הורה מעביר לילדו בעודו בחיים נכס מקרקעין, המתנה תהיה כרוכה בתשלום שליש מס רכישה, וכן תחול תקופת צינון ממושכת שבה לא ניתן יהיה למכור את הדירה בפטור ממס.

 

יש לך שאלה?

פורום עיזבון וירושה


עם זאת, במקרים מסוימים אפשר למצוא פתרונות להעברת הנכסים במתנה ולהימנע ממיסוי, וכך יוכלו המורישים לדעת שרכושם עבר בדיוק בצורה שרצו והתכוונו, מבלי לגרום סכסוכים בין ילדיהם ומבלי לשלם על כך מס.