כאשר חברות נקלעות לקשיים כלכליים ועומדות בפני פשיטת רגל, הליכי הוצאה לפועל ועיקולים, ברוב המקרים הנפגעים העיקריים הם עובדי החברה, אשר מאבדים את מקור פרנסתם ואף חוששים לאבד את הזכויות הסוציאליות והכספים שצברו במהלך שנות הוותק בעבודה.

 

בית המשפט יוצא להגנת העובדים במקרים שבהם חברה נקלעה לקשיים ולא איתרה בזמן את המצוקה הכלכלית, ונחשבת כחדלת פירעון, מאחר שהיא אינה יכולה להסדיר את חובותיה לנושים, ולא יכולה לשלם לעובדים משכורות. החוק מאפשר לעובדים לגבות את זכויותיהם ואת השכר המגיע להם מכוח דיני עבודה ודיני חוזים, כך שבעצם מעמד העובדים נחשב למעמד הנושים.

 

חלוקת כספי הקופה מתבצעת על פי שוויון בין הנושים

 

על פי החוק, קיימת היררכיה ברורה לגבי חלוקת כספי החברה בין הנושים, כאשר שכר העובדים נמצא בעדיפות שנייה לפירעון. הנושים, שהם בדרך כלל הבנקים, יפרעו ראשונים, מאחר שהם מוגדרים כמובטחים של החברה, כמי שמחזיקים בשטרות חוב, בערבויות ובבטוחות כלפיה. לאחר מכן יפרעו הנושים בעלי זכות קדימה, וביניהם גם העובדים שזכאים לקבל באותו אופן את השכר שלא שולם להם, ובשלב הבא יקבלו בעלי המניות של החברה הנחשבים כנושים רגילים את יתרת הכספים.

 

השוויון בין הנושים הוא העיקרון שעל פיו נעשית חלוקת הכספים. כך שהכספים יחולקו באופן שווה בין כל הנושים, וכאשר עובדי החברה המצויה בפשיטת רגל או בהליכי הוצאה לפועל, אינם יכולים לקבל את השכר המגיע להם, הכספים שנמצאים בקופת החברה יחולקו בין העובדים באופן שווה. על כן לא ניתנת אפשרות לבצע הליכי גבייה באופן פרטני, אלא גביית השכר מתבצעת באורח קולקטיבי לכל העובדים.

 

במסגרת גביית חובות בדין קדימה לא ניתן להגיש תביעת הלנת שכר

 

לשם גביית החובות, נדרש כל עובד להגיש תביעת חוב ולאחר שהתביעה אושרה, הוא יוכל לקבל את תזרים המזומנים שנותר בקופה. במקרה שחל עיכוב בתשלום משכורות עקב קשיים כלכליים חמורים של החברה, העובדים לא יהיו זכאים לתשלום פיצויים בגין הלנת שכר. יחד עם זאת רשאים העובדים לדרוש את הפרשי ההצמדה והריביות עבור השכר שלא שולם בזמן, אשר מחושבים החל ממועד הקבוע לתשלום השכר על פי הסכם עבודה עד למועד התשלום בפועל.

 

יש לך שאלה?

פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר

 

במסגרת חוב בזכות קדימה, זכאים העובדים לקבל משכורת של עד 8,000 שקלים, פיצויי פיטורין על פי שנות הוותק, הסכם קיבוצי וחוזה עבודה אישי. אולם כאשר החברה עומדת בפני פירוק, עובד שהתפטר נוכח המצב הכלכלי אינו זכאי להתפטר בדין מפוטר ולכן אינו זכאי לפיצויי פיטורין. כמו כן, ניתן לתבוע פיצויים בחוב בזכות קדימה רק עד סכום של 12,000 שקלים, כאשר את יתרת החוב ניתן לפרוע על פי הקטגוריה השלישית בסדר העדיפויות של נושים רגילים.

 

כספים הנהנים מחסינות בחלוקת החובות ומשוריינים לטובת עובדי החברה, ואינם ניתנים לעיקול ולשעבוד הם הכספים שהופקדו על ידי המעסיק בקופת הפיצויים למטרת פיצויי פיטורין בלבד וכספים שהופקדו בקופת גמל של העובד. לא כולל קרן השתלמות וחסכון לפנסיה. כספים אלה עומדים בקדימות ראשונה לפירעון, טרם ההחזר לנושים המובטחים.