פשיטת רגל היא הליך משפטי המיועד להסדרת חובות עבור חייבים שאינם יכולים לשלם לנושים את החובות שנצברו. במסגרת פשיטת רגל החייבים משלמים סכום חודשי קבוע בהתאם ליכולתם הכלכלית, והנושים אינם יכולים לנקוט נגדם הליכי גבייה, כמו עיקולים והגבלות שונות. בתום הליך פשיטת רגל, החובות נמחקים באמצעות הפטר ללא הצטברות של ריביות, והחייבים יכולים לפתוח דף חדש בחייהם.

 

קבלת הפטר תוך 18 חודשים ממועד הגשת הבקשה

 

בעקבות יישום הרפורמה החדשה הליך פשיטת רגל עשוי להתקצר באופן משמעותי כאשר החייב משתף פעולה עם הנאמן וכונס הנכסים ומפגין רצון ממשי לכך. החייב יכול לקבל הפטר מותנה או הפטר חלוט תוך 18 חודשים מיום הגשת הבקשה לפשיטת רגל. הרפורמה החדשה מציעה תכנית פירעון להצעת הסדר, והחייב יכול לקבל הפטר כבר במסגרת מעמד הדיון בהכרזתו כפושט רגל, לאחר 18 חודשים מיום שהוגשה הבקשה.

 

עד שיושמה הרפורמה החדשה ההליך כלל ארבעה שלבים עיקריים: בקשה לפשיטת רגל, מתן צו כינוס נכסים, הכרזה על פשיטת רגל ומתן צו הפטר. ההליך הממושך דרש מהחייב להוכיח שחובותיו נצברו בתום הלב והוא התנהל לאורך התקופה הארוכה בתום לב, אולם כיום ישנה אפשרות מעשית שהחייב יסיים את ההליך תוך 18 חודשים בלבד ממועד הגשת הבקשה.

 

החייב נדרש להוכיח כי יצר את חובותיו בתום לב

 

כיום הוסר השלב שבו מתקיים דיון בהכרזת החייב כפושט רגל, ובמקומו מתקיים דיון לאחר 18 חודשים בנוגע לבקשת החייב כפושט רגל ובבקשתו למתן הפטר חלוט או מותנה. החייב שהוכרז כפושט רגל וחובותיו נוצרו בתום לב, ישתחרר מכל חוב בר תביעה כאשר ניתן לו צו הפטר, מלבד חובות שמקורם בקנסות למדינה, חובות שנוצרו במרמה, וחובות על פי פסק דין בדבר מזונות.

 

החיסרון המרכזי בהליך פשיטת רגל הוא שמדי חודש החייב נדרש לדווח על כל הכנסותיו והוצאותיו, ובכך נוצרת פלישה לפרטיות וחשיפה רבה. בנוסף נדרש החייב לוותר על כל הנכסים שברשותו, ובתום ההליך יהיה עליו להתחיל מחדש מנקודת אפס.

 

כיצד מגישים בקשה לפשיטת רגל?

 

במסגרת הבקשה לפשיטת רגל, החייב נדרש לצרף מסמכים מפורטים על ההכנסות שלו, כולל תלושי משכורת שלו ושל בת הזוג ומידע על נכסים שיש ברשותו, ולחתום על כתב ויתור סודיות. לאחר מתן צו כינוס, מרוכזים כל הנכסים לקופה אחת המיועדת לכיסוי חובות הנושים. בהמשך מתבצעת חלוקת נכסים על פי סדר הקדימויות של הנושים. אחרי שהוצא צו כינוס, הנושים אינם רשאים לנקוט בהליכי גבייה וכל הליכים שננקטו יעוכבו באופן מיידי.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי

 

בשלב הבא מתקיימת אסיפת נושים, ואם הנאמן, הממונה על נכסי החייב, מתרשם כי החובות נוצרו בתום לב, החייב יהיה רשאי לקבל הפטר מחובותיו, זאת לאחר שהוא מיצה את יכולתו לשלם לנושים ואין ביכולתו לשלם יותר, והתנהל בתום לב בכך שהגיש את הדוחות החודשיים כנדרש, ולא ניסה להסתיר את מצבו הכלכלי.
 


עודכן ב: 07/02/2016