מיהם ידועים בציבור? באופן עקרוני, כל זוג המקיים חיי שיתוף ויחסים הדומים באופיים ליחסים המתקיימים בין זוג נשוי, אך לא התחתן, יכול להיות מסווג כידוע בציבור. הגדרת בני זוג שאינם רוצים או אינם רשאים להתחתן לפי הדין הדתי של מדינת ישראל כידועים בציבור, תחיל עליהם את אותן זכויות ואותן חובות של בני זוג שנישאו כדת וכדין.


ניהול משק בית משותף וקיום יחסי שיתוף מלאים בין בני הזוג מספיקים ברוב המקרים כדי להיכנס להגדרה של ידועים בציבור, כאשר הכוונה בניהול משק בית משותף היא לא לאנשים המתגוררים בדירה אחת כשותפים, אלא לזוג המנהל חיי משפחה בדיוק כמו זוג נשוי, ומקיים יחסי אמון ויחסים אינטימיים.


מהן הסיבות שבגינן בני זוג אינם מתחתנים?


הסיבות למקרים שבהם בני זוג מחליטים שלא להינשא או אינם יכולים לעשות זאת בישראל הן רבות ומגוונות. ישנם זוגות שלא מעוניינים להינשא מסיבות אנטי דתיות או כלכליות, למשל אלמנה שתתחתן תאבד את זכויותיה בפנסיה.


זוגות רבים מגלים שכלל אינם רשאים להתחתן בישראל בהתאם לדין הדתי, כמו למשל גרושה וכהן, זוגות חד מיניים, זוגות מעורבים בני דתות שונות, חסרי דת או מי שאינם בוודאות יהודים, פסולי חיתון כגון ממזרים וכן נשים שבגדו בבעלן אינן רשאיות להתחתן עם המאהב שאיתו בגדו.


מעמדם המשפטי בישראל של זוגות ידועים בציבור


בישראל מעמדם של ידועים בציבור טרם נקבע בחקיקה, אך בתי המשפט בפסיקתם מעניקים להם זכויות בהיקף נרחב, גם אם ניהלו חיים משותפים מספר חודשים בודדים ואפילו אם לא התגוררו תחת אותה קורת גג באופן קבוע. בפועל, הפסיקה הולכת ומצמצמת את הפער בין זוגות נשואים לבין ידועים בציבור מבחינת הזכויות והחובות.


כמו כן, פעמים רבות מוזכרים ידועים בציבור בחוקים שונים כבני זוג לכל דבר ועניין, למשל בחוק למניעת אלימות במשפחה הגדרת בן זוג כוללת ידוע בציבור. חוק הביטוח הלאומי מתייחס לידועים בציבור בדיוק כמו בני זוג נשואים מבחינת הזכויות והחובות, כולל בני זוג חד מיניים.


אם אתם מעוניינים שהביטוח הלאומי יכיר בכם כידועים בציבור, עליכם למלא טופס המיועד לידועים בציבור ולשלוח אותו אל סניף הביטוח הלאומי, בתוספת מסמכים המאמתים את הצהרתכם.


זכויותיהם וחובותיהם של ידועים בציבור


לידועים בציבור זכויות וחובות משפטיות שונות, למשל ניתן לתבוע מזונות גם אם מעולם לא נישאתם לאחר הפרידה ואף בתקופה שבה אתם מתגוררים יחדיו. במקרה שידוע בציבור נפטר, בן זוגו יוכל לקבל את הזכויות הפנסיוניות שלו ואף לקבל קצבת שאירים בביטוח הלאומי. בהתאם לחוק הירושה, בני זוג המוכרים כידועים בציבור יוכלו לרשת זה את עזבונו של זה, כל עוד הם ניהלו חיי משפחה מלאים ובזמן הפטירה בן הזוג שנותר בחיים אינו נשוי.


מבחינת שיתוף ברכוש, לידועים בציבור הטוענים לשיתוף בנכסים קשה יותר להוכיח את טענותיהם מאשר בני זוג נשואים. בהתאם לפסיקה, בתחילת הקשר הזוגי חזקת השיתוף עדיין לא חלה, אלא רק לאחר שהקשר התבסס.


לכן מומלץ מאוד לידועים בציבור לבסס את זכויותיהם באמצעות הסכם חיים משותפים, הסכם ממון ועריכת צוואה. מסמכים אלו יסדירו מראש את הסוגיות שעלולות לצוץ במקרה שאחד הצדדים יילך לעולמו או שבני הזוג ייפרדו.


חסרונות ויתרונות במעמד ידועים בציבור


חרף ההכרה הגוברת בזוגות ידועים בציבור בארץ, עדיין זכויותיהם אינן זהות לחלוטין לאלו של בני זוג נשואים. לעתים קבלת הזכויות כרוכה בבירוקרטיה רבה מול הרשויות השונות, ועל בני הזוג מוטל להוכיח שהם עונים לתנאים תוך חשיפת פרטים אישיים מאוד על חייהם.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות ידועים בציבור והורות משותפת


עם זאת, קל הרבה יותר להיפרד אם מעולם לא נישאתם, וכן הסכם ממון שעורך הזוג אינו חייב אישור מבתי המשפט לענייני משפחה כדי לקבל תוקף משפטי, בניגוד להסכם ממון בין נשואים.