חייבים שאינם יכולים לפרוע את החובות שצברו בהתאם לדרישות החוק, יכולים לפנות למסלול הכרזה של חייב מוגבל באמצעים, במטרה להגיע להסדר עם הנושים, ללא הסתבכויות כספיות נוספות תוך הטלת מגבלות שונות. ההכרזה על חייב מוגבל באמצעים יכולה להתבצע על פי בקשת החייב עצמו, על פי בקשת הזוכה או ביוזמת רשם ההוצאה לפועל.

 

המסלול מתאים גם לחייב שיש לו מספר נושים, אך אינו זכאי לקבל איחוד תיקים בשל אי אפשרות לפרוע את החובות, והוא מעוניין לשלם את החוב באמצעות צו תשלומים בהתאם ליכולתו הכלכלית, כלומר לפרוס את החוב על גבי תקופה ממושכת. ההליך מתקיים בעקבות מתן צו הבאה ובמסגרת הבקשה, עובר החייב חקירת יכולתו הכלכלית, כדי לברר מהן האפשרויות להסדרת התשלום על פי חישוב הכנסות והוצאות עתידיות.

 

המסלול מיועד לחייבים שאינם יכולים להגיע להסדר תוך שנתיים עם סכום חוב אינו עולה כל 20,000 שקלים, או תוך שלוש שנים אם החוב נע בין 20,000 עד 100,000 שקלים, או תוך ארבע שנים אם הסכום עולה על 100,000 שקלים. יחד עם זאת חייב בתיק מזונות אינו רשאי להיות מוכרז כמוגבל באמצעים.

 

מתן צו ביניים לפני שמתבצעת חקירת יכולת

 

עד לבדיקת יכולתו הכלכלית, החייב מקבל צו ביניים לתשלומים, ובמסגרתו יוטלו עליו הגבלות שונות כגון: צו עיכוב יציאה מהארץ, איסור על אחזקת כרטיסי אשראי המשמשים למשיכת מזומנים ופנקסי שיקים, איסור על ניהול תאגיד, וכל הגבלה נוספת על פי שיקול דעתו של רשם ההוצאה לפועל.

 

צו הביניים מחייב את החייב לשלם את החוב בתשלומים שהציע בעצמו על פי בקשתו לצו תשלומים. לאחר חקירת יכולת נקבע אם החייב אכן מוגבל באמצעים ואין ביכולתו לפרוע את החוב תוך פרקי הזמן המרבים, ובהתאם יקבע רשם ההוצאה לפועל את גובה התשלום החודשי.

 

במקרה שעולה מן הבדיקה כי החייב יכול לפרוע את חובו תוך פרקי הזמן הנדרשים על פי החוק, יקבע רשם ההוצאה לפועל כי הוא אינו מוגבל באמצעים, ובהתאם יתבטלו המגבלות שהוטלו עליו במסגרת צו הביניים, אך הרשם מוסמך לקבוע כי ההגבלות ייוותרו בתוקף, לנוכח האפשרות שהחייב עלול לסכל את פירעון החוב, או כי הדבר דרוש מטעם אחר להבטחת תשלום החוב.

 

פרטי החייב מופיעים במרשם מיוחד שפתוח לעיון הציבור

 

עם ההכרזה על חייב כמוגבל באמצעים, מורה רשם ההוצאה לפועל על רישום פרטיו במרשם מיוחד של חייבים מוגבלים באמצעים, אשר פתוח לעיון הציבור בכל לשכות ההוצאה לפועל. הודעה על הכרזה של חייב כחייב מוגבל באמצעים תימסר לזוכה, ובנוסף החייב יכול לבדוק האם הוכרז על ידי רשם הוצאה לפועל כחייב מוגבל באמצעים ואת מועד ההכרזה, באמצעות הגשת שאילתה לקבלת מידע ממרשם החייבים המוגבלים באמצעים באתר האינטרנט של רשות האכיפה והגבייה.

 

יש לך שאלה?

פורום הסדר חוב | מחיקת חובות

 

לרשם ההוצאה לפועל יש סמכות רחבה לבטל את הכרזה על חייב כמוגבל באמצעים בכל עת מיוזמתו או על פי בקשה של הנושים. כמו כן, הרשם רשאי לבטל את ההכרזה במקרה שהחייב פרע את חובו, או בעקבות הסכם עם הנושים בנוגע לפירעון החוב. בעקבות הרפורמה החדשה הליך הסדרת החוב עשוי להתקצר משמעותית וחייב שהוכרז כמוגבל באמצעים יכול לקבל הפטר מחובותיו תוך 18 חודשים ולפתוח דף חדש בחייו.