על פי חוק הירושה משנת 1965, עם מותו של אדם מחולק עזבונו ליורשיו ובהעדר צוואה מפורשת יחולק רכושו על פי היורשים כדין. הצוואה שהותיר אחריו המצווה מאפשרת לו לחלק ליורשיו את כספו ונכסיו על פי ראות עיניו, באופן שונה מזה הקבוע בחוק, כל עוד הצוואה עומדת בתנאים ובכללים הצורניים והמהותיים הקבועים בדין. במקרה שלא נערכה צוואה, עלולים להיווצר מחלוקות קשות בין בני המשפחה והמכרים השונים, ופעמים רבות מגיעים הצדדים לבתי משפט.

 

ארבע צורות לעריכת צוואה:

 

כתיבת הצוואה צריכה להיעשות על ידי בגיר, שאינו פסול דין, כשיר מבחינה נפשית ובריאותית ומבין את משמעות הדבר בזמן עשייתה. חוק הירושה מכיר בקיומן של ארבעה סוגי צוואות: 1. צוואה בפני עדים. 2. צוואה בכתב יד. 3. צוואה בפני רשות. 4. צוואה בעל פה.

 

צוואה בפני עדים נכתבת במעמד של שני עדים. צוואה בכתב יד צריכה להיות כולה בכתב ידו של המצווה כולל החתימה והתאריך שמופיעים עליה, ואינה דורשת נוכחותם של עדים. צוואה בפני רשות נערכת בפני חבר בית דין דתי, רשם לענייני ירושה, נוטריון, או שופט, כאשר המצווה מתייצב בפני הרשות, מקריא בקול את המסמך הכתוב ומצהיר שזו צוואתו כדי לקבל אישור. צוואה בפני רשות אינה צריכה להיות חתומה כדי להיות ברת תוקף משפטי.

 

צוואה בעל פה נאמרת בפני שני עדים בנסיבות מצדיקות

 

צוואה בעל פה המכונה צוואת שכיב מרע, יכולה להתבצע כאשר המצווה חושב שהוא עומד למות בזמן הקרוב, והוא יכול למסור את רצונותיו לשני עדים, כדי שירשמו אותם בזיכרון דברים יחד עם התאריך והנסיבות שבהן הצוואה נערכה, ויגישו אותה לרשם לענייני ירושה. בצוואת שכיב מרע, רשאי בית המשפט להורות על קיומה, גם אם נפלו בה פגמים.

 

בכתיבת צוואה חשוב להקפיד על כללים מהותיים כדי שלא יהיה ניתן יהיה לפסול אותה או להתנגד אליה, כמו פסילה עקב הוראות לא מוסריות, לא חוקיות או נוגדות תקנת ציבור. פגמים צורניים, כגון: היעדר חתימתו של המצווה, או העדר אישור של העדים אינם ניתנים לתיקון בבית המשפט, אך משתנים בהתאם לסוג הצוואה. כך לדוגמה: צוואה בכתב יד לא תהיה קבילה אם לא נכתבה כולה בכתב יד המצווה, וצוואה בעל פה לא תהיה קבילה אם נמסרה בפני עד אחד, או כאשר לא נערך זיכרון דברים.

 

יש לך שאלה?

עריכת צוואה | רישום צוואה

 

פגם מהותי נוסף שלא ניתן לתיקון על ידי בית המשפט, הוא הוראה שאינה מפורשת כהלכה, שלא ניתן באופן ברור להבין את כוונת המצווה ולא ברור מי היורשים, מה משמעות ההוראה או מהי בדיוק צוואתו, וגם אם נפלה טעות בתיאור היורש, הנכס, מספר חשבון בנק וכדומה. כמו כן, צוואה שנכתבה מחמת איום, כפייה או השפעה בלתי הוגנת עלולה להיפסל על ידי בית המשפט.