אסיפת נושים של חייב הנמצא בתהליך של פשיטת רגל, או של חברה הנמצאת בהליכי פירוק, מכונסת כשנה לאחר הוצאת צו כינוס או הפירוק ומטרתה ליידע את הנושים בדבר הצעדים הננקטים נגד החייב וההתקדמות במסגרת הטיפול בנכסים שלו. בעבר היה נהוג לקיים את האסיפה הראשונה והשנייה למעט במקרים חריגים, אולם כיום מטעמי יעילות וחיסכון במשאבים, האסיפה מתקיימת במקרים יוצאים מהכלל שבהם החייב או הנושים מבקשים לקיימה, ואינה מתקיימת כלל אם לדעת כונס הנכסים הרשמי היא לא תועיל להליכי פשיטת הרגל.

 

הנושים בדרך כלל לא התייצבו לאסיפה ראשונה

 

בשנת 2009 מסר כונס הנכסים הרשמי הנחיה שלא לקיים אסיפות נושים ראשונות בהליכי פשיטת רגל, כל עוד הנושים והחייב אינם מבקשים את קיומה. החלטה זו התקבלה בשל העובדה כי במקרים רבים הנושים כלל לא התייצבו לאסיפה, ורק במקרים בודדים הגשימה האסיפה את מטרתה, ובמהלכה הצליחו הצדדים להגיע להסדר ופשרה בשלבים ראשוניים של הליכי פשיטת הרגל. ואף הוחלט שלא לקיימה בשל העובדה שההכרעה בנוגע להמשך ההליכים נעשית בדרך כלל על פי חוות דעתו של כונס הנכסים והיא מוגשת לבית המשפט רק לאחר אסיפת נושים.

 

מי שלוקח חלק באסיפת הנושים, במקרים שבהם הוחלט לקיימה, הם החייב והנושים עצמם או עורכי דין המייצגים את בעלי החוב. כדי להשתתף באסיפה נדרשים הנושים להוכיח מבעוד מועד כי קיים כלפיהם חוב של אדם פרטי או חברה, ובמקרים אחרים מטרתה להגיע להסדר חובות באופן וולונטרי ללא התערבות של בית המשפט.

 

כונס הנכסים הרשמי רשאי על פי שיקול דעתו לזמן ולכנס את החייב ואת נושיו ואת הגורמים המעורבים בתיק כמו הנאמן או המפרק, לאחר פתיחת הליכי פשיטת רגל, תוך שנה ממועד הוצאת צו הכינוס. לעתים מכונסת אסיפת נושים בטווח זמנים קצר הרבה יותר, אפילו תוך שבועות ספורים, ממועד הגשת הבקשה להכרזת על פשיטת רגל או הגשת בקשת הפירוק.


שיתוף הנושים בתהליכי מימוש נכסי החייב

 

מטרת אסיפת הנושים היא לשתף את הנושים בתהליכי מימוש הנכסים והחזר החובות שלהם. במסגרתה מקבלים הנושים מידע על התקדמות התהליך המשפטי ופעולת מימוש הנכסים של החייב, ובמהלכה הנושים רשאים לייצג את עמדתם והאינטרסים שלהם בפני הנאמן או המפרק.

 

הנאמן או המפרק אינם מחויבים לציית לרצונם של הנושים המעורבים בתיק, אך מחויבים להקשיב לרצונם ועמדתם במסגרת אסיפת הנושים. במקרים מסוימים מתקיים ניסיון להגיע לפשרה בין הצדדים, שיכולה לכלול הסדר של פריסת חובות או הפחתתם ובכך לסיים את הליכי פשיטת הרגל.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי

 

באילו מקרים מתקיימת אסיפת נושים שנייה?


ברוב המקרים מדובר באירוע חד פעמי, אך לעתים מתעורר צורך בקביעה של אסיפת נושים שנייה, בעיקר כאשר ישנם תיקים מורכבים וארוכים, כדי לעדכן את ההתפתחויות ולקבל החלטות נדרשות לגבי המשך התהליך. אסיפת נושים שנייה שכיחה יותר במקרים שבהם לא הגיעו לאסיפה ראשונה לפחות שלושה נושים, וכאשר מספר הנושים באסיפה אינו עומד במכסה הנדרשת דוחה כונס הנכסים הרשמי את האסיפה וקובע מועד נוסף. באסיפת הנושים השנייה יתקבלו החלטות גם אם שוב לא יגיעו מספר נדרש של נושים או נציגים מטעמם.