רבים טועים לחשוב שהכתובה רק מסמלת את התחייבויות הבעל כלפי אשתו בעת הנישואין, ולא מודעים לעובדה שמדובר במסמך חוזי משפטי מחייב. כאשר בני הזוג נישאים, הבעל לעתיד מוסר לבחירת לבו את הכתובה לפני כניסתם לחופה, ובה מפורטות כל התחייבויותיו כלפיה למשך שנות נישואיהם. אך אם יחליטו להתגרש בעתיד, האישה תוכל לתבוע ממנו את כתובתה.


כשחותמים על הכתובה צריך לזכור כי קיימים מקרים שבהם בית הדין הרבני מקבל את תביעת הכתובה ומחייב את הבעל במלוא הסכום שהתחייב עליו. על כן כדאי לרשום מראש סכום סביר והגיוני שבו ניתן לעמוד, ולא להפריז שלא לצורך.


איזה סכום לכתוב בכתובה?


מבחינת הבעל, אם יגיע היום שבו יחויב בסכום הכתובה, ככל שהסכום יהיה נמוך יותר כך ייטב לו. אם יכתוב סכום דמיוני שברור כי לא יוכל לעמוד בו, בית הדין יכול לפסוק סכום נמוך יותר. לדוגמה, אדם שהתחייב בכתובתו לשלם 20 מיליון שקלים טען שלא התכוון לכך באמת ואינו יכול לעמוד בתשלום זה. בית הדין קיבל את הסבריו וחייב אותו "רק" בשני מיליון שקלים.


במקרה הפוך, כלומר כאשר ההתחייבות בכתובה היא על סכום סמלי בלבד או נמוך מאוד, בית הדין אינו מוסמך להגדיל את הסכום גם אם הוא לא נראה סביר בנסיבות העניין.


איך תובעים את הכתובה?


שטר הכתובה נועד בראש ובראשונה להגן על זכויות האישה בשנות הנישואין ובעת הפרידה. אם הבעל מגיש תביעת גירושין בקלות ראש ומבלי שיש לו הצדקה, תוכל האישה לתבוע את הכתובה בבית הדין הרבני שבו מתנהל תיק הגירושין. לפני פתיחת תיק הגירושין, מומלץ לאישה לבדוק מהן השלכות הפרידה בנוגע לכתובה.


במעמד החתימה על הכתובה, התעקשי על סכום גבוה ככל הניתן אך שעדיין יהיה סביר יחסית להכנסות בעלך, מאחר שאי סבירות קיצונית בין יכולותיו הכספיות לבין סכום הכתובה עלול לשמוט את הבסיס לתביעת הכתובה. חשוב להתנגד לסכום סמלי בלבד.


בדיקת פגמים בכתובה שעלולים לשלול את תוקפה


לפני שאת תובעת את הכתובה, מומלץ למסור אותה לבדיקה כדי לוודא שאין בה פגמים או ליקויים אשר עלולים לשלול את תוקפה. במקרים רבים מנסים הבעלים להתחמק מחיובם בסכום הכתובה באמצעות העלאת טענות בבתי הדין לפגמים, אם כי בדרך כלל טענות אלו נדחות.


התחייבות לתשלום הכתובה בהסכם ממון


חותמים על הסכם ממון לפני הנישואין? ניתן לעגן בהסכם את זכאות האישה לקבל את כתובתה בכל מקרה של פרידה המובילה לגירושין. יש לדאוג שההתחייבות בהסכם הממון תהיה שווה לסכום הכתובה ולא תהיה התחייבות לכתובה עצמה, וכמובן להצמיד את הסכום למדד כדי לשמור על הערך.


הבעל מתנהג באופן פסול? תעדי אותו


כל התנהלות פסולה של הבעל המגובה בתיעוד ובראיות יכולה לשפר באופן ניכר את הסיכויים לקבל את הכתובה. לדוגמה, בהתאם למשפט העברי, אם הבעל בוגד באשתו עם אישה אחרת הוא "רועה זונות", דבר המצדיק את חיובו בתשלום הכתובה. במקרה שנדון בבית הדין הרבני, האישה סיפקה ראיות לכך שבעלה נסע לחו"ל עם אישה אחרת. הוא טען שהם רק ידידים והם ישנו בבית המלון במיטות נפרדות, אך בית הדין דחה את טענותיו, סיווג אותו כ"רועה זונות" וחייב אותו בתשלום הכתובה בסך של 850 אלף שקלים.


שלום בית מגדיל את הסיכויים לקבל את הכתובה


אם בעלך תבע גירושין בבית הדין הרבני אך את לא מעוניינת להיפרד, אם תביעי נכונות לניסיון לשלום בית ביניכם, גם אם הדבר לא ישנה את הגירושין הוא ישפר במידה רבה את הסיכויים לקבלת הכתובה. כאשר בית הדין מתרשם מכוונות אמיתיות מצד האישה לשלום בית, הוא נוטה לחייב את הבעל בכתובה כתנאי לגירושין.


אל תעזבי את הבית


עזיבת הבית על ידי האישה ללא סיבות מוצדקות עלולה לגרום לאובדן הזכויות לקבל את סכום הכתובה, כמו גם את המזונות.

 

יש לך שאלה?

פורום טוען רבני | סרבנות גט | כתובה - יש לך שאלה?


הבעל חלה?


אם התגלו אצל הבעל מחלות שונות, בעיות רפואיות, מומים או בעיות בתפקוד המיני, ואילו האישה לא ידעה עליהן לפני שהשניים נישאו, גם נסיבות אלה משפרות פלאים את סיכוייה לקבל את כתובתה.