פשיטת רגל היא הליך משפטי שנועד לסייע לחייב שאינו מסוגל לעמוד בהחזר חובותיו, לחלק את הנכסים שבבעלותו בין נושיו, כדי להסדיר את החוב ולהתחיל להתנהל בדרך כלכלית טובה יותר. הבקשה לפשיטת רגל יכולה להתקיים הן על פי פניית החייב והן לפי בקשת הנושים. 

 

נושה שמחזיק בפסק דין חלוט וסכום החוב מעל 87,400 שקלים, רשאי להגיש בקשה לצו כינוס על נכסי החייב ולבקש להכריזו כעל פושט רגל. במקרים מסוימים ניתן להגיש בקשה גם על סכומים נמוכים יותר. אם הבקשה המוגשת על ידי שני נושים או יותר, סך כל החובות צריך להיות מעל 87,400 שקלים.

 

המצאת התראת פשיטת רגל על ידי הנושים

 

בשלב ראשון נדרש הנושה להמציא לחייב התראת פשיטת רגל, שלפיה נדרש החייב להסדיר את החוב, ואם לא יעשה כן תוגש בקשה למתן צו כינוס נכסיו. הנושה נדרש להגיש את הבקשה להמצאת התראה לבית משפט, בצירוף העתק של פסק הדין החלוט לתשלום החוב. לאחר שנחתמה ההתראה על ידי בית משפט ונקבע פרק הזמן להסדר החוב, הנושה צריך לשלוח אותה אל החייב תוך חודש ימים מהתאריך שבו אושרה המצאתה.

 

אם החייב לא שילם את החוב תוך פרק הזמן הנקוב בהתראה ולא הגיש התנגדות להתראה, רשאי הנושה להגיש בקשה לבית המשפט למתן צו כינוס ולהכרזת החייב כפושט רגל.

 

התנאים להגשת בקשה למתן צו כינוס

 

הנושה רשאי להגיש את הבקשה למתן צו כינוס, אם החייב לא פרע חובו תוך פרק הזמן שנקבע בהתראה, או אם החייב התנהל בהליך בחוסר תום לב, כלומר: נתן במתנה או שעבד את נכסיו כדי למנוע מהנושים לממש את זכויותיהם, או עזב את הארץ כדי שלא יוכלו ליצור קשר עמו, וכדומה. תנאים נוספים הם: מעשה פשיטת הרגל אירע תוך שלושה חודשים מיום הגשת הבקשה, סכום החוב הוא סכום קצוב בכסף ומקום מושבו של החייב הוא ישראל.

 

הגשת בקשה לכונס נכסים הרשמי

 

כאשר התקיימו התנאים להגשת בקשה למתן צו כינוס, הנושה נדרש להגיש את העתק הבקשה למשרדי כונס נכסים הרשמי ולשלם אגרה לקופת הכונס. אישור הכונס הרשמי בדבר פתיחת התיק ותשלום האגרה הוא תנאי מחייב לקבלת בקשת הנושה על ידי בית המשפט, אשר ידון בבקשת הנושה למתן צו כינוס והכרזה על פשיטת רגל.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי

 

הגשת תביעת חוב

 

את תביעת החוב נדרש הנושה להגיש לכונס הנכסים הרשמי או לנאמן תוך ששה חודשים מיום פרסום צו הכינוס ברשומות, זאת בצירוף המסמכים הרלוונטיים שיש בהם כדי להוכיח ולבסס החוב. כונס הנכסים הרשמי או הנאמן רשאים להאריך המועד להגשת תביעת חוב, אם יתרשמו כי לא עלה בידי הנושה להגיש את התביעה במועד שנקבע. לאחר הגשת תביעת חוב, רשאי הנושה לעיין בתביעות החוב של נושים אחרים, והנאמן יבדוק את התביעה ויחליט אם לאשרה, לדחותה או לדרוש ראיות נוספות. במקרה שבו החליט הנאמן לדחות את תביעת החוב, הנושה רשאי להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי תוך 45 ימים מיום המצאת ההחלטה לידיו.