המצב החוקי הנוגע לחלוקת ירושה לאחר מותו של אדם מפורט ומעוגן בחוק הירושה. בהתאם לחוק, אם אדם נפטר ולא השאיר אחריו צוואה, תחולק הירושה על פי דין בין קרובי משפחתו. היורשים נקבעים לפי מעגל הקרבה המשפחתית, ולפי הסדר מדובר בבן הזוג של המנוח בעת פטירתו, בילדיו, בהוריו ובילדיהם, כלומר אחיו ואחיותיו, ולבסוף בהורי הוריו וילדיהם, כלומר הדודים ובני הדודים.


המעגל המשפחתי הראשון לחלוקת הירושה הוא מעגל הצאצאים. בהתאם לכך, אם ילדיו של המוריש הם אלו שיורשים את עזבונו, הם יירשו את מלוא העיזבון והרכוש יחולק ביניהם שווה בשווה. אם במועד פטירת המוריש אחד מהאחים אינו בין החיים, חלקו יחולק בין ילדיו. בחלוקת עיזבון בין בן הזוג ואחיו של הנפטר, בן הזוג זכאי לקבל שני שלישים מהרכוש, והאחים יירשו את השליש הנותר.


איך יחולק העיזבון במקרה שאין למוריש ילדים?


אם לא נותרו לאחר הפטירה בן זוג, צאצאים או הורים, אחיו של הנפטר יקבלו את מלוא העיזבון. במקרה שאחד מהיורשים נפסל, שאר היורשים יזכו בחלקו. כמו כן, המשפט העברי אינו עורך הבחנה בין מינים לגבי הזכויות בירושה, ואינו קובע כל עדיפות לבן בכור על פני שאר האחים.


האם ילדים חורגים או מאומצים יכולים לרשת את העיזבון?


מבחינת דיני הירושה, אין הבדל בין ילדים ביולוגיים לילדים מאומצים. עם זאת, קיים הבדל בין זכותם של הילדים הביולוגיים לרשת את קרובי המשפחה של הוריהם, לעומת ילדים מאומצים שאינם זכאים לכך. ומה לגבי ילדים חורגים? באופן עקרוני, הם אינם זכאים לקבל חלק מהירושה של ההורים החורגים.


אין צוואה? ערכו הסכם בין האחים היורשים


כדי למנוע או לפתור מראש סכסוכי ירושה כואבים בין היורשים, אם ההורים לא הותירו צוואה, אפשר לערוך הסכם בין היורשים שיהיה מקובל על כולם. להסכם כזה יתרונות רבים: האחים יוכלו להישאר ביחסים טובים במקום להפוך ליריבים מרים, כספי הירושה לא יתבזבזו על הליכים משפטיים ועורכי דין אלא יישארו במלואם בחזקת היורשים, ההסכם ישקף את שביעות רצונם של היורשים מחלוקת רכוש הוגנת ויחסוך זמן רב ועצבים.


מקרה נפוץ של סכסוך בין האחים הוא כאשר העיזבון כולל נדל"ן, והאחים חלוקים ביניהם אם למכור את הנכס או להשכירו. סכסוכים נפוצים אחרים קשורים ברגשות קיפוח על ידי האחד מהאחים, או כאשר האח שהיה הכי קרוב להורים וטיפל בהם בעת זקנתם משוכנע שמגיע לו חלק גדול יותר בירושה.


ניתן לשנות את דרך חלוקת הירושה בהתאם לרצון היורשים


חשוב לדעת שהיורשים עצמם יכולים להתערב בחלוקת הירושה ולקבוע חלוקה לא שוויונית על פי מצבם הכלכלי ומרצונם החופשי. ניתן לבצע חלוקה אחרת של העיזבון באמצעות הסתלקות מהירושה או עריכת הסכם ירושה, אך הדבר אפשרי רק לפני שהוצא צו ירושה או צו לקיום צוואה.

 

יש לך שאלה?

פורום צו ירושה | צו קיום צוואה


בהסכם ירושה ניתן לחלק את העיזבון ללא הגבלות כראות עיניהם של היורשים. המגבלה העיקרית שקיימת היא שלא ניתן להתייחס בהסכם הירושה לרכוש או כסף אשר קיימים מחוץ לעיזבון. להסכם כזה חשיבות רבה הן בהיבט האישי משפחתי והן מבחינה כלכלית ומיסויית.