תקופת ניסיון כשמה כן היא, תקופה אשר נועדה לתת למעביד הזדמנות לבחון את כישוריו והתאמתו של עובד לתפקיד מסוים וכן לתת לעובד הזדמנות להעריך את תפקידו. מדובר למעשה בשלב התחלת העבודה אצל המעביד. במהלך תקופת הניסיון, רשאי כל צד לסיים את יחסי העבודה ללא ההשלכות הנובעות מפיטורים או התפטרות. כמו כן, העובד אינו זכאי בתקופה זו לכל התנאים אשר המעביד מעניק לעובדים קבועים. עם זאת, לרוב זכאי יהיה העובד לקבל תנאים מסוימים באופן רטרואקטיבי, עם היכנסו למעמד של קבע אצל המעביד.

 

תקופת ניסיון יכולה להתקיים גם כאשר עובד עובר לתפקיד חדש אצל אותו מעביד. כמובן שבמקרה כזה, על פיטורי העובד יחולו המגבלות הרגילות, אולם בתקופת הניסיון יכול המעביד להשיב את העובד לתפקידו הקודם, ללא מגבלות מכבידות. מעמד תקופת הניסיון הוכר בפסיקה והוא מבוסס על חוזה העבודה או על הסכמים קיבוציים.

 

משך תקופת הניסיון

 

תקופת הניסיון יכולה להימשך במשך חודשים ספורים ולעתים אף עד שנתיים. לפי הפסיקה, ניתן להאריך תקופת ניסיון גם כאשר חוזה העבודה או ההסכם הקיבוצי אינו מציין אפשרות זו במפורש. כמו כן, על מנת לסיים תקופת ניסיון, נדרש איזשהו מעשה מצד המעביד – כתב מינוי, החלטה וכדומה. במידה ולא נעשה מעשה שכזה בסוף תקופת הניסיון, נחשב הדבר כהארכה אוטומטית של תקופת הניסיון ולא למעבר אוטומטי למשרה קבועה. עם זאת, יתכן כי חוזה העבודה או ההסכם הקיבוצי קובעים אחרת – למשל קובעים שבתום תקופת הניסיון יהפוך העובד לעובד קבוע באופן אוטומטי.

 

שכר בתקופת ניסיון

 

שכר העובד בתקופת הניסיון עשוי להיות נמוך יותר מהשכר לאחר המעבר למשרה קבועה, מכיוון שלעתים התועלת מעובד המתלמד בתפקיד היא נמוכה יותר. עם זאת, הזכויות הקוגנטיות של דיני העבודה, אשר לא ניתן להתנות עליהן, חלות גם לצורך תקופת ניסיון. פעמים רבות עובדים חסרי ניסיון, בלית ברירה מסכימים לעבוד אצל מעבידים בעבור שכר זעום או ללא שכר כלל. חשוב לציין כי פרקטיקה זו אינה חוקית. לא ניתן לשלם פחות משכר מינימום לעובד, גם כאשר הוא בתקופת ניסיון. כמו כן, גם אם העובד מסכים לשכר נמוך ממינימום או אף מסכים שלא לקבל שכר כלל – אין הסכמה זו תקפה, שכן כאמור, לא ניתן להתנות על הזכות לקבלת שכר מינימום.

 

פיטורים במהלך תקופת ניסיון

 

כאמור, מטרת תקופת הניסיון היא בעיקרה לאפשר למעביד לעמוד על טיבו של העובד ועל התאמתו לתפקיד. בשל כך, יכול המעביד לפטר עובד במהלך תקופת ניסיון ביתר קלות מאשר שיכול הוא לפטר עובד קבוע. כבכל פיטורים, חובה שפיטורים במהלך תקופת ניסיון ייעשו בתום לב, מלבד זאת, נדרש ספק סביר ביכולת העובד לבצע את התפקיד המדובר כראוי - פיטורים במהלך תקופת הניסיון דורשים אי התאמה לתפקיד אשר לשם ביצועו נשכר העובד וכן תום לב מצד המעביד. כך, פיטורים על ידי מעביד אשר לא נתן לעובד בתקופת הניסיון הזדמנות נאותה להוכיח יכולותיו וכישוריו לא בהכרח יהיו תקפים. כאשר מדובר בתקופת ניסיון של עובד ותיק בתפקיד חדש, ניתן יהיה להעבירו מתפקידו בשל חוסר התאמה לאותו תפקיד חדש.

 

באם תקופת הניסיון של עובד חדש היא פחות משנה, פיטורי העובד במהלך תקופה זו לא יזכו אותו בפיצויי פיטורים, אולם אם תקופת הניסיון הוגדרה לשנתיים והמעביד מחליט לפטר את העובד לאחר למעלה משנה – יהיה זכאי העובד לפיצויי פיטורים, בהתאם לחוק פיצויי פיטורים.

 

יש לך שאלה?

פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר

 

תקופת ניסיון בעבודה מתקיימת מכוח הסכם – חוזה העבודה או ההסכם הקיבוצי. תקופת הניסיון עדיין מחייבת שכר מינימום כקבוע בחוק ולא ניתן להתנות על כך. ההבדל העיקרי בין תקופת ניסיון לעבודה המעמד קבוע הוא כי בתקופת הניסיון יכול המעביד לפטר את העובד ביתר קלות – לא נדרשת עילת פיטורים מלבד אי התאמה לתפקיד. כמובן שכרגיל, גם בתחום זה, כמו בכל תחומי המשפט כמעט, חלה דרישת תום לב על המעביד.