ישנן מספר שאלות שעולות בנוגע לשאלת חובת יידוע המעסיק על ההריון:
1. האם אשה חייבת ליידע את המעסיק על ההריון?
2. מתי צריך להודיע למעסיק על ההריון?
3. האם בראיון עבודה חלה חובה על אשה ליידע את המעסיק לעתיד על ההריון, והאם מותר למראיין לשאול זאת?
4. מדוע יהיה זה אינטרס של עובדת בהריון לספר למעסיק על הריונה?

 

האם ומתי אשה חייבת ליידע את המעסיק על ההריון?

 

על פי החוק, אשה חייבת ליידע את המעסיק על ההריון לא יאוחר מן החודש החמישי. עם זאת, במידה ומקום העבודה כולל עבודה עם חומרים מסוכנים, או הימצאות בעבודה עלולה לעלות את טמפרטורת הגוף מעל 38.5 מעלות, יש להודיע למעסיק עד 10 ימים מהיום בו נודע לאשה על ההריון.

 

מרגע ההודעה למעסיק על ההריון, בהנחה שאנו נמצאים בחודש החמישי, אסור למעסיק:
1. לחייב את האשה לעבוד שעות נוספות, אלא באישור רופא.
2. לחייב את האשה לעבוד בשבת.
3. לחייב את האשה לעבוד בעבודת לילה.

 

האם אשה צריכה ליידע את המראיין בראיון עבודה על ההריון?

 

ההלכה, כפי שנקבעה על ידי בית הדין הארצי, היא כי אין חובה על אשה בהריון ליידע את המראיין בדבר ההריון. בית הדין הארצי, בשורה של פסקי דין, פסק פיצויים מוגדלים לנשים שפוטרו מעבודתם זמן קצר לאחר שלמעסיק נודע על ההריון, וזאת חודשים ספורים לאחר שגויסו לעבודה.

 

עם זאת, ייתכנו מקרים בהם חלה חובה על האשה ליידע את המראיין על ההריון, ואי יידוע כאמור יגרור את הסרת החסינות שהחוק מעניק לאותן נשים מפוטרות. המקרה הראשון הוא כאשר אופי העבודה אינו מאפשר לנשים בהריון לבצע את העבודה, ואף עלול לגרום נזקים לעובר.

 

לדוגמה, כאשר העבודה כוללת חשיפה לקרינה, אסור להעסיק אשה בהריון. המקרה השני הוא כאשר מדובר בעבודה לתקופה קצרה, כגון הפקת אירוע חד פעמי, יש ליידע את המעסיק על ההריון, וזאת משום שהיעדרות האשה במקרה זה תשפיע בצורה קיצונית יותר על המעסיק מאשר עבודה לטווח ארוך, שכן כל היעדרות קטנה הינה גדולה יחסית לזמן העבודה.

 

עם זאת, לא כל היעדרות היוצרת נטל על המעסיק עלולה להיכנס לקטגוריה זו, שכן מעסיק חייב לשאת בעלויות אלה כאשר הוא מעסיק אשה בהריון. יש להוכיח כי היעדרות תשפיע בצורה קיצונית מספיק אשר תצדיק הפליית נשים בהריון.

 

באחד מפסקי הדין המרכזיים בנושא, דובר על אשה בחודש הרביעי להריונה שהתקבלה לעבודה, ללא הודעה למעסיק על כך, וכעבור חודש, בחודש החמישי, הודיעה למעסיק על ההריון, כנדרש בחוק. המעסיק טען כי הפיטורים נבעו מתפקודה המקצועי של העובדת, ללא קשר להריון. בית הדין הארצי קבע כי לנוכח הנסיבות, בהן מועד הפיטורים היה כה צמוד למועד ההודעה על ההריון, אין זה סביר כי מדובר בצירוף מקרים, ומכיוון שאופי העבודה לא מחייב הודעה על הריון, פסק לטובת האשה חייב את המעסיק בפיצוי בגובה 20,000 שקלים.

 

מהו האינטרס של האשה ליידע את המעסיק על ההריון?

 

תארי את המצב הבא: את בהריון בחודשים הראשונים, המעסיק שלך לא יודע שאת בהריון, אך מסתובבת שמועה על כך, או לחלופין, ישנם מספר אנשים שיודעים על כך. מפה לאוזן, נודע למעסיק שלך על ההריון.

 

כעת, כדי למנוע את השלכות ההריון (היעדרויות וכדו'), יכול המעסיק לפטר אותך, וכנגד הפיטורים יטען המעסיק כי כלל לא ידע על ההריון, ולכן הוא חסין מפני החוק. אילו היית מיידעת את המעסיק בדבר ההריון, הפיטורים לא היו חוקיים, ולכן יצא כי המעסיק ניצל את שתיקתך כדי לפטר אותך.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות נשים בעבודה ובהריון

 

החוק מטיל חובה על אשה בהריון ליידע את המעסיק על כך לא יאוחר מהחודש החמישי. לאשה בהריון יש את הזכות שלא ליידע את המראיין בדבר ההריון, כל עוד אופי העבודה אליה מבקשת האשה להתקבל אינו מבדיל בין אשה בראיון לעובד רגיל. לעתים, תעדיף אשה בהריון ליידע את המעסיק על כך, וזאת כדי למנוע מצב בו המעסיק יפטר אותה, ולראייה יטען כי לא ידע על ההריון.