חובות בדין קדימה הם חובות של חייבים הנמצאים בהליכי פשיטת רגל, שיש להם עדיפות על פני חובות אחרים, כאשר העיקרון העומד מאחורי הענקת עדיפות לחובות אלה היא תכלית סוציאלית, בשל חשיבותם כלפי צדדים שלישיים כמו עובדים ששכרם לא שולם וקטינים שלא קיבלו דמי מזונות.

 

שוויון בין נושים בעלי חובות בדין קדימה

 

במסגרת הליכי פשיטת הרגל, חייבים שאינם מסוגלים לשלם חובותיהם יכולים לקבל הפטר עבור חלק מהחוב ולפתוח דף חדש בחייהם. במסגרת ההליך גם לנושים קיימים מספר יתרונות וחלקם זכאים לקדימות על פני חובות אחרים. אחד העקרונות בפשיטת הרגל הוא עיקרון השוויון בין הנושים, אשר לפיו ישולמו כספים מקופת הכינוס בלי כל העדפה. אולם, לכלל זה ישנם חריגים, והכוונה בעיקרון זה היא לשוויון בין נושים מאותה דרגה.

 

הנושים מתחלקים לשלושה סוגים: מובטחים, בעלי חובות בדין קדימה, ונושים רגילים שאינם נכנסים לשתי הקטגוריות אלה. עדיפויות הנשייה באה לידי מימוש גם כאשר הצדדים מעוניינים להגיע להסדר או פשרה, מאחר שבית המשפט לא יאשר פשרה או הסדר שלא נקבע בהם שקודם יש לשלם את כל החובות בדין קדימה בחלוקת נכסים של חייב בהליכי פשיטת רגל.

 

בראש סדר העדיפויות של נושים בעלי חובות בדין קדימה נמצא שכר עבודה, השני ברשימה הוא סכום שניכה החייב במקור לצורך מס הכנסה וטרם העבירו לפקיד השומה, ואחריו חובות השווים זה לזה בדרגתם, הכוללים: פיגורים בתשלום חוב מזונות, מסים ודמי שכירות של שנה לפני ההכרזה על פשיטת רגל.

 

העובדים זכאים לקבל שכר שלא שולם

 

כאשר חברה נמצאת בהליכי פירוק עקב קשיים כלכליים, שכר העובדים נמצא בעדיפות שנייה לפירעון לאחר הנושים המובטחים, בית המשפט המוסמך לדון בתביעות שכר עבודה בדין קדימה הוא בית המשפט לפשיטת רגל, ולא בית דין לעבודה. שכר עבודה הוא סכום מוגבל שמתעדכן לפי קריטריונים הקבועים בחוק הביטוח הלאומי, והוא כולל דמי חופשה, פדיון מחלה ופיצויי פיטורין, אך פיצויי הפיטורין ושכר העבודה ביחד לא יעלו על 150 אחוז מהסכום שהוגדר בחוק הביטוח הלאומי.

 

חוב למס הכנסה בדין קדימה

 

חוב למס הכנסה נחשב לסכום שנוכה על ידי חייב המצוי בהליכי פשיטת רגל לפי פקודת מס הכנסה משכר עבודה ועדיין לא שולם לפקיד השומה.

 

מזונות בדין קדימה גם לביטוח לאומי

 

פיגור במזונות נחשב לחוב בדין קדימה כאשר התשלום המקורי בגין חוב המזונות היה אמור להיות מועבר לזוכה לפני מתן צו כינוס הנכסים. על פי עיקרון זה, גם חוב מזונות מהמוסד לביטוח לאומי נחשבים לחוב בדין קדימה.

 

תשלום שכר דירה ומס עירוני

 

חוב שכר הדירה, של כשנה לפני הכרזת פשיטת הרגל מוגן בדין קדימה. גם בחוב זה, המועד הקובע לגבי השנה הוא מועד מתן צו הכינוס. כלומר, שכר דירה בשנה שלפני מתן צו הכינוס נחשב לחוב בדין קדימה. מסים המהווים חובות בדין קדימה הם מסים של מועצות מקומיות, מסים עירוניים ותרומות שהן בבחינת מסים המוטלות על פי פקודת העדות הדתיות.

 

יש לך שאלה?

פורום גביית חובות

 

חובות בדין קדימה, הם חובות שיכולת הגבייה שלהם גבוהה יותר והם ניתנים בחוק, המשפט מכיר בעדיפות חובות בדין על פני חובות אחרים, כאשר פירעונם הוא חלק מהאינטרס הציבורי, התומך בעובדים ובזכותם הבסיסית לקבל את שכרם, וגם בתשלום מסים ודמי מזונות.