החשיבות הרבה של שירות חיילי המילואים למדינת ישראל באה לידי ביטוי בחוק, באמצעות הזכויות וההטבות הניתנים לחיילי המילואים. על מנת לשמור על כוחות המילואים, חייב המחוקק למנוע כל פגיעה בחיילי המילואים העשויה להיווצר כתוצאה משירות המילואים עצמו. חיילי מילואים נאלצים להיעדר ממקום עבודתם בכל עת שנקראים הם למילואים.

 

לעתים מדובר במספר רב של ימים בשנה. הדבר עשוי לפגוע במעמדו של חייל המילואים במקום עבודתו וכן בפרנסתו ועל כן עשוי לגרום להשתמטות משירות המילואים. הפתרון של המחוקק לעניין זה הוא כפול: החוק קובע תשלום גמלת מילואים למשרתים עבור תקופת המילואים וכן מונע אפשרות של פיטורי חייל המילואים עקב קריאתו לשירות.

 

איסור פיטורי עובד בשל שירות מילואים

 

חוק חיילים משוחררים (החזרה לעבודה) התש"ט - 1949 קובע כי אין לפטר עובד בשל שירות מילואים. איסור זה כולל איסור לפטר עובד בשל קריאתו של העובד לשירות, בשל שירות מילואים צפוי ובשל תדירות או משך שירות המילואים. פיטורים מסיבות אלה יהיו בטלים.

 

בנוסף, חל איסור לפטר עובד במהלך שירות מילואים וכן 30 יום לאחרי השירות, אלא במידה והתקבל אישור לכך מוועדת התעסוקה של משרד הביטחון, לאחר שהוכח כי הפיטורים אינם נובעים משירות המילואים של העובד ולאחר שניתנה אפשרות לעובד להגיב על החלטת הפיטורים. אי חידוש חוזה מהווה פיטורים לצורך העניין. החוק אינו דורש ותק מסוים במקום העבודה וחל על כל עובד ועל כל מעביד (בין אם מדובר במעסיק בפועל או בקבלן כוח אדם).

 

כמו כן, חל איסור על כל אפליית עובד בשל היותו משרת במילואים (בהליך קבלה לעבודה, תנאים, קידום, השתלמויות מקצועיות וכדומה).
חשוב לציין כי בצד זכויות העובד המשרת במילואים במקום העבודה, על העובד מוטלת חובה להודיע למעבידו על כל קבלת צו שירות מילואים.

 

תוצאות פיטורי עובד עקב שירות מילואים בניגוד לחוק

 

על עובד שפוטר בניגוד לחוק להגיש תלונה בכתב לוועדת התעסוקה של משרד הביטחון (המצויה בכל לשכה לכוונת לחיילים משוחררים), על מנת שתדון ותפסוק בעניין תוך 15 יום מהגשת הבקשה. הועדה רשאית לנקוט בסנקציות נגד מעבידים כמו צו העסקה, צו פיצויים (עד 5 פעמים שכר העובד) או שניהם יחדיו.

 

תגמול עבור שירות מילואים

 

שירות מילואים גורם לחייל המילואים הפסד שכר עקב היעדרותו ממקום עבודתו. לשם כך זכאי חייל מילואים לתגמול מהמוסד לביטוח לאומי עבור תקופת שירות המילואים.

 

חישוב תגמול המילואים מתבצע באופן הבא, כאשר תקרת התגמול עומדת על 5 פעמים השכר הממוצע במשק:

• שירות של יום אחד ועד חמישה ימים – חלוקת שכר חייל המילואים של 3 חודשים ב-90, כפול מספר ימי המילואים ובתוספת של 40% למספר ימי המילואים. שירות של חצי יום (עד 6 שעות) - מזכה במחצית מתגמול עבור יום מילואים אחד.

• שירות של 6 ימים – חלוקת השכר עבור 3 חודשים ב-90, כפול מספר ימי המילואים ובתוספת של יום אחד.

• שירות של 7 ימים – חלוקת השכר של שלושה חודשים ב-90 במכפלת מספר ימי המילואים.

• שירות מעבר ל-7 ימים – מחלקים את מספר ימי השירות ב-7: אם היתרה קטנה מ-6 – שכר של שלושה חודשים חלקי 90, כפול מספר ימי המילואים ובתוספת של 40% על יתרת הימים. אם היתרה היא 6 - שכר של שלושה חודשים חלקי 90, כפול מספר ימי המילואים ובתוספת יום אחד ליתרת הימים.


בנוסף נקבע תגמול מינימום למשרתי מילואים. אם שכרו של חייל המילואים הוא שכר מינימום, תגמול המילואים אשר יקבל עבור שירותו יהיה גבוה יותר. התגמול עבור שירות המילואים ניתן ללא בחינה האם נפגעה הכנסתו של חייל המילואים בפועל – גם אם שירות המילואים היה בעת חופשה, ביום המנוחה השבועית וכיוצא באלה – זכאי חייל המילואים לתגמול על אף שהכנסתו לא נפגעה בפועל. התגמול ניתן עבור כל תקופת השירות, בכלל זה ימי מחלה או אשפוז בעת תקופת המילואים ומלבד תקופת שהות במעצר או כלא צבאי.

 

תביעה לקבל תגמול עבור שירות מילואים

 

תביעת התגמול נעשית מול המוסד לביטוח לאומי. יש להגיש טופס 3010 הניתן לחייל המילואים בתום תקופת שירות המילואים על ידי קצינת הקישור של היחידה ומכיל פרטים אודות תקופת שירות המילואים. אופן הגשת התביעה משתנה לפי מצבו התעסוקתי של חייל המילואים:


• חייל מילואים שכיר בעל ותק מינימלי של 75 יום במקום העבודה– התביעה נעשית דרך המעביד. חייל המילואים יקבל שכר רגיל מאת המעביד, אשר ישופה על ידי הביטוח הלאומי.
• חייל מילואים עצמאי, שאינו עובד או שכיר בעל ותק של פחות מ-75 יום במקום העבודה – אלה יגישו תביעה עצמאית למוסד לביטוח לאומי ויקבלו את התגמול ישירות.
• חייל מילואים שהוא גם שכיר וגם עצמאי – מעבר לתגמול שיקבל ממעסיקו, יגיש תביעה ישירה לביטוח הלאומי לצורך השלמת תגמולים עבור הכנסותיו כעצמאי.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים

 

על מנת לעודד את שירות המילואים, החוק בישראל מספק לחיילי המילואים הן הגנה מפיטורים והן הגנה מפני אבדן הכנסה בעת שירות המילואים עצמו, באמצעות תגמול מילואים. במדינה כמו ישראל, החשיבות של שירות המילואים היא גבוהה ביותר ועל כן נעשים מאמצים לעודד את שירות המילואים על ידי מתן הטבות ממשלתיות נוספות: הטבות כספיות במשרד התחבורה, במשרד הפנים, במנהל מקרקעי ישראל ועוד.