חברה אינה פושטת את הרגל כמו אדם פרטי או שותפות, אלא מתפרקת מרצון בהתקיים עילות הפירוק המנויות בפקודת פשיטת רגל. סדר הפעולות של כינוס הנכסים של חברה בפירוק דומה להליך פשיטת רגל ומטרת שני ההליכים היא ניצול הנכסים והמשאבים הכלכליים שעדיין נמצאים ברשות החייב לשם כיסוי חלק ניכר מחובותיו.

 

הכונס מעריך מידת זכאותה של החברה לעבור הליך פירוק

 

ההבדל העיקרי בין שני סוגי ההליכים הוא שהסמכות לדון בהליך פירוק חברות נתונה לבית המשפט המחוזי בלבד ובמסגרת הליך פירוק חברה, נעשית פניה אל כונס נכסים רשמי והוא מעריך את מצבה הכלכלי של החברה ומידת זכאותה לעבור הליך פירוק.

 

כונס הנכסים הרשמי מונה על ידי שר המשפטים כבעל סמכות בכל הנוגע להליכי פירוק חברות, והוא רואה בו כגוף נייטרלי שיכול לנהל את החקירה בצורה הראויה ביותר, ובדרך כלל יקבל בית המשפט את הדוח של הכונס ואת ממצאיו. בית המשפט המחוזי רשאי למנות מפרק לחברה בכפוף לפיקוחו ולהוראותיו.

 

המפרק אחראי על כינוס נכסי החברה

 

אם ממליץ הכונס על פירוק חברה ובית המשפט מקבל את המלצתו ימונה, על ידי בית המשפט, מפרק אשר יהיה האחראי על כינוס נכסי החברה בפועל. תחילת פעילותו של מפרק החברה, מותנית בהודעה לרשם החברות ובמתן ערובה. לאחר מתן צו פירוק ועד למועד כינוס אסיפות הנושים מתפקד הכונס הרשמי כמפרק זמני של החברה, והוא מקבל לידיו או לפיקוחו את נכסי החברה.

 

במסגרת אסיפות נושים נקבע זהות המפרק הקבוע המומלץ על ידי הנושים, שהוא בדרך כלל עורך דין או רואה חשבון בעלי ידע וניסיון בפירוק חברות. עם מתן צו הפירוק מוטלת חובה על נושאי המשרה ששירתו בחברה להגיש למפרק דוחות על פעילותה ומצבה העסקי.

 

המפרק מקביל בעבודתו לכונס הנכסים בהליך פשיטת רגל

 

מינוי המפרק הקבוע בהליכי הפירוק מהווה למעשה הודעת פיטורין לכל עובדי החברה והעברת ניהול החברה לידיו לשם ביצוע הליך כינוס נכסים של חברה בפירוק. מטרתו של המפרק היא להשיג את התמורה הגדולה ביותר עבור נכסי החברה בזמן הקצר ביותר. המפרק הוא המקביל לכונס הנכסים הרשמי בהליך פשיטת רגל. ותפקידיו כוללים את ניהול החברה, פיקוח על ההנהלה הקיימת, וביצוע כינוס הנכסים בפועל.

 

המפרק הקבוע כפוף לפיקוח של הכונס הרשמי, ועליו לשלוח לכונס דוח על התקבולים והתשלומים במועדים שנקבעו לכך. במידת הצורך הכונס מוסמך לדרוש פרטים נוספים וקבלת מסמכים מסייעים. כמו כן, הכונס רשאי למנות מבקר או רואה חשבון לעריכת ביקורת של חשבונות והמפרק חייב למסור מסמכים אלו לכונס.

 

יש לך שאלה?

פורום כונס | כינוס נכסים

 

בסיום עבודתו של המפרק הכונס נדרש לבדוק אם מולאו החובות הדרושות לפעילותו לשם השחרור מתפקידו. ובמקרים מסוימים שלחברה אין ועדת ביקורת המלווה את המפרק הקבוע, הכונס יהיה אחראי גם על הביקורת. בנוסף רשאי הכונס להגיש בקשה לפירוק של חברה ואף בקשה לפירוק בכפייה, ורשאי להגיש בקשה לפירוק בכפייה, אם לדעתו החברה נמצאת בהליכים של פירוק מרצון או פיקוח כלשהו.